Meten bandenspanning vrachtwagens moet verkeershinder voorkomen

Foto: RIJKSWATERSTAAT

Rijkswaterstaat, de Verkeersonderneming en het Havenbedrijf Rotterdam starten een proefproject op de A16 bij Dordrecht om afwijkingen in de bandenspanning van vrachtwagens te meten. Doel is het opsporen van vrachtwagens waarvan de spanning te laag is. Mogelijk kan dan een klapband optreden, met file of een gevaarlijke verkeerssituatie tot gevolg.

Het proefproject loopt tot en met april 2019 en bestaat uit twee fasen. In deze eerste fase legt Rijkswaterstaat het meetsysteem aan in de snelweg A16 richting Rotterdam tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht. Dat gebeurt in de nacht van 11 op 12 mei.

In de eerste fase wordt onderzocht of het systeem goed functioneert. Hoe nauwkeurig zijn de metingen en wat voor inzichten leveren ze op? Het systeem meet de bandenspanning van alle vrachtwagens boven de 3,5 ton die over de rechterrijstrook rijden. Weggebruikers zien in deze fase alleen een meetlocatie met camera en een informatiebord.

Tweede fase

In het najaar start de tweede fase. Hierin informeert Rijkswaterstaat chauffeurs of bedrijven actief als hun banden niet op spanning blijken te zijn. Samen met ondernemersorganisaties als TLN en evofenedex en transportondernemers, trailerverhuurders en bandenleveranciers verkennen de samenwerkende partijen op dit moment hoe de chauffeurs of hun bedrijven het beste kunnen worden geïnformeerd en hoe en waar zij de banden weer snel op spanning kunnen brengen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.