Verlichting kan 40 procent omlaag met lichtgekleurd asfalt

lichtasfaltDoor asfalt te gebruiken met een lichtgekleurde steen en blanke bitumen is er minder verlichting nodig op snelwegen. En zelfs op wegen zonder openbare verlichting helpt dergelijk asfalt de automobilist in het donker.

Dat blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek van Dura Vermeer en Rijkswaterstaat naar een proef met dergelijk asfalt.

Dura Vermeer heeft het zogenaamde Luminumpave ontwikkeld en in 2011 is op de A35 ter hoogte van Hengelo een proefvak aangelegd met verschillende mengselsamenstellingen.

Uit het verlichtingsonderzoek is nu gebleken dat een reductie van de openbare verlichting van ruim 40% mogelijk is. Dit zou een enorme energiebesparing en
daarmee samenhangende reductie van de CO2-emissie betekenen.

Ook op onverlichte wegen lijkt een lichtgekleurde deklaag zeer interessant. De zichtbaarheid van een lichtgekleurd wegdek is namelijk veel beter dan dat van een standaard (donkergekleurd) wegdek.

Een reductie in verlichting betekent een vermindering van het energieverbruik en
daarmee een emissiebesparing (zoals CO2). Bovendien wordt de ‘lichtvervuiling’ voor mens en dier verminderd.

Lichtgekleurd asfalt heeft nog meer voordelen volgens de onderzoekers.

Hoewel niet onderzocht, veronderstellen ze dat een betere zichtbaarheid van het wegdek onder alle omstandigheden kan leiden tot een vermindering van het aantal verkeersongevallen. En bij het in- en uitrijden van een tunnel kan de verkeersveiligheid worden verbeterd door een minder abrupte overgang van daglicht naar kunstlicht.

En bij maan- en hemellicht is het wegverloop-alignement van de weg verder
zichtbaar. Vooral direct na aanleg heeft Rijkswaterstaat veel positieve reactie van gebruikers ontvangen.

Ook denken de onderzoekers dat – vanwege de reflectie van zonlicht – de temperatuur van een lichtgekleurde asfaltverharding en de onderliggende asfaltlagen waarschijnlijk lager zal zijn dan bij een donkere asfaltverharding. Dit kan leiden tot een langere levensduur (minder spoorvorming) en vermindering van het Urban Heat Island effect (opwarming van steden ten gevolge van de bebouwde omgeving). En misschien heeft dit ook effect op de gladheidbestrijding.

Er is wel een nadeel. Het witte steenslag, het witte pigment en de polymeer
gemodificeerde blanke bitumen maken het een kostbaar mengsel. Een businesscase
moet uitwijzen of lichtgekleurd asfalt kosteneffectief is. Uit kostenoverwegingen is het in ieder geval zinvol de laag zo dun mogelijk te houden. Een eerste toepassing is misschien te verwachten in tunnels met 24 uur per dag verlichting.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.