Gemeenten mogen binnenkort snorfietsers met helmplicht naar de rijbaan verplaatsen

snorfietsMinister Schultz gaat de regelgeving zodanig aanpassen dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om bij lokaal verkeersbesluit het dragen van een helm door snorfietsers in bepaalde gebieden te verplichten. Dat maakt de weg vrij om snorfietsers naar de rijbaan te verwijzen. Er komt echter geen landelijke helmplicht.

Directe aanleiding voor het besluit van de minister is de situatie in Amsterdam waar snorfietsers de fietsers vaak in de wielen rijden.

Het aantal snorfietsers is de afgelopen jaren in Amsterdam met 275% gegroeid van 8.000 naar 30.000. Tegenwoordig is tot 10% van de verplaatsingen in de spits met de snorfiets. Ook het aantal verplaatsingen per fiets is sinds 1990 met 40% gestegen van 443.000 naar 613.000.

Amsterdam verwacht een verdere groei met 10% tot 2020.

De snorfiets is vaak breder dan een fiets en overschrijdt meestal de maximumsnelheid. Ook ervaren fietsers stankoverlast en hinder van de snorfiets, aldus schrijft de minister in een brief aan de Kamer.

Amsterdam wil de snorfiets in bepaalde gebieden daarom naar de rijbaan verplaatsen, maar alleen in combinatie met het verplicht dragen van een helm.  Daarom zal dus nu de regelgeving worden aangepast.

Overigens loopt er al een proef in Amsterdam met ‘scootervrije’ fietspaden in 30 km/h-uur gebieden. Daar is een helmplicht niet aan de orde.

Om de handhaving van snorfietsen verder te faciliteren gaat de minister van Veiligheid en Justitie akkoord met het door Amsterdam in overleg met het OM en de politie inrichten van een pilot waarbinnen buitengewoon opsporingsambtenaren worden ingezet om de lokale helmplicht voor snorfietsers in Amsterdam te handhaven.

De pilot zal van start gaan zodra de regelgeving is aangepast. Ook heeft Amsterdam gevraagd het mogelijk te maken om ook met een lasergun te kunnen meten of een snorfiets is opgevoerd. Nu moet dat nog met een rollerbanktest. Die mogelijkheid wordt nog verder onderzocht.

In 2013 is meer dan de helft van de snorfietsers (56%) één of meerdere keren staande gehouden en er zijn ruim 3600 proces verbalen opgelegd aan snorfietsers.

BOVAG en RAI Vereniging hebben al laten dat wat hun betreft de Tweede Kamer het voorstel van de minister moet blokkeren. Daar waar op fietspaden overlast door snorfietsers wordt ervaren, biedt de wet voldoende mogelijkheden om handhavend op te treden, aldus de organisaties.En de ANWB noemt het “onbegrijpelijk” dat de minister van Infrastructuur &Milieu van plan is om het gemeenten mogelijk te maken om snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen. De ANWB vreest dat de verkeersveiligheid in de binnensteden hierdoor ernstig onder druk komt te staan.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.