eCall verplicht in auto’s vanaf 2015

ecallNieuwe auto’s moeten per oktober 2015 uitgerust zijn met een noodoproepsysteem dat automatisch de noodhulpdiensten belt wanneer er zich een ernstig ongeval voordoet. Het eCall-systeem belt bij een ernstig ongeval automatisch het Europese alarmnummer 112. Het systeem geeft de locatie van het voertuig aan de noodhulpdiensten door, zelfs wanneer de bestuurder buiten bewust zijn is of niet in staat is om te bellen. Geschat wordt dat hiermee tot 2 500 levens per jaar kunnen worden gered.

De gegevens die eCall-systeem doorzendt maken het de noodhulpdiensten mogelijk sneller hulp te verlenen aan bestuurders en passagiers, en op die manier kunnen levens gered Volgens schattingen van de EU zou eCall de responstijd bij ongevallen kunnen versnellen tot 40 % in stedelijke gebieden en tot 50 % in landelijke gebieden en zou daarmee 2 500 levens per jaar kunnen redden.
Naast de voordelen voor de verkeersveiligheid moet eCall ook een belangrijk effect hebben op het verminderen van files die ontstaan door verkeersongevallen en het verminderen van secundaire ongevallen die veroorzaakt worden door plekken waar zich een verkeersongeval heeft voorgedaan niet af te zetten. Naar verwachting zal het voertuigsysteem dat door eCall geïntroduceerd is ook gebruikt kunnen worden voor diensten met een extra toegevoegde waarde (zoals het opsporen van gestolen auto’s).

eCall wordt automatisch geactiveerd wanneer sensoren in het voertuig een zware aanrijding registreren. Zodra het systeem in werking treedt, wordt het Europese alarmnummer 112 opgebeld en wordt een telefoonverbinding tot stand gebracht met de dichtstbijzijnde alarmcentrale. Hiermee wordt aan de hulpdiensten gedetailleerde informatie over het ongeval doorgezonden, zoals het tijdstip van het ongeval, de precieze positie van het verongelukte voertuig en de rijrichting (wat zeer belangrijk is op autowegen en in tunnels) Een eCall kan ook handmatig worden verricht wanneer bij voorbeeld een getuige van een zwaar ongeval op een knop in de auto drukt.

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.