Formatie

Hoofdlijnenakkoord: 130 op de snelweg, boa’s in de trein en geld voor de Lelylijn

De formerende partijen in Den Haag zijn eruit en hebben een voorlopig regeerakkoord gesloten, meldde PVV-leider Wilders woensdag. Foto: ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

De maximumsnelheid op de snelweg gaat waar dat kan weer terug naar 130 kilometer per uur. Dat hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken in het regeerakkoord op hoofdlijnen. Verder wordt de aanleg van de Lelylijn doorgezet, moet het busvervoer op het platteland beter en komen er maatregelen om de veiligheid in treinen te vergroten.

Het rijden van 130 kilometer per uur op de snelweg is een wens die de formerende partijen al langer hebben. De maximumsnelheid op snelwegen is op dit moment overdag beperkt tot 100 kilometer per uur, in verband met de te hoge stikstofneerslag in veel kwetsbare natuurgebieden.

De vier partijen zeggen in het akkoord dat actie nodig is om de bereikbaarheid in heel Nederland op orde te houden en verder te verbeteren. Daarbij telt elke regio, benadrukken ze. Zo vinden PVV, VVD, NSC en BBB dat bij besluiten over spoorverbindingen niet alleen de focus moet liggen op de grote steden, maar dat per regio moet worden bekeken wat er nodig is. In de grensregio’s is een goede aansluiting van spoorverbindingen met het buurland essentieel. Ook moet het busvervoer tussen dorpskernen in het landelijk gebied beter, staat in het hoofdlijnenakkoord.

Veiligeheid in ov

De partijen willen in overleg met vervoerders en andere overheden maatregelen nemen om de veiligheid in het ov te verbeteren. “Te denken valt aan de inzet van meer boa’s in trein en bus die ook daadwerkelijk op kunnen en mogen treden (bv. door uitbreiding van identificatiemogelijkheden voor boa’s) en het invoeren van bodycams voor hoofdconducteurs; dit laatste alleen op basis van vrijwilligheid”, schrijven zij.

Het nieuw te vormen kabinet wil ook dat de aanleg van de Lelylijn doorgaat, de spoorverbinding tussen Noord-Nederland en Lelystad waarover al jaren wordt gesproken. Onlangs keurde het Europees Parlement de treinverbinding goed. De vier partijen willen dat de bouw van de lijn begint in Groningen, hebben ze in het akkoord vastgelegd. Daarin pleiten ze ook voor het aansluiten van vijf treinstations op het netwerk van internationale hogesnelheidslijnen. Welke stations dat moeten worden staat niet vast, maar Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle worden als voorbeeld genoemd.

Onderwerpen:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group