Proef met kleine elektrische bussen geslaagd

elektrischebusDe proef van de provincie en de gemeente ’s-Hertogenbosch met de kleine elektrische bussen, de 220Xpress, is volgens de initiatiefnemers succesvol afgerond. De afgelopen 3 jaar is ervaring opgedaan met de betrouwbaarheid van 100% elektrische bussen voor stadsvervoer. Er was nauwelijks sprake van storing.

Doel van de proef met de 220Xpress-bussen was om de techniek van de bussen te testen. Uit de proef bleek dat de bussen goed inzetbaar zijn en de volledige diensten probleemloos kunnen rijden. Bij het testen van de bussen kwam naar voren dat de accu’s tijdens strenge vorst op de proef worden gesteld. Leerpunt is dat er tijdens vorst rekening gehouden moet worden met de tijd dat de bussen op een accu kunnen rijden. Daarnaast zijn aanpassingen gedaan aan de verwarmingselementen van de bus om hem goed te kunnen verwarmen. Na deze verbeteringen voldoet de techniek van de bussen goed.
De proef met de 220Xpress is gestart in april 2010; eerst reden er twee elektrische bussen aanvullend op de reguliere dienstregeling door het centrum van de stad ’s-Hertogenbosch. Sinds november 2012 rijden ze, ook aanvullend, van het Centraal Station in ’s-Hertogenbosch naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Op 1 juli wordt de proef officieel afgerond, vanaf die datum rijden de 220 Xpress-busjes ook niet meer aanvullend tussen het Centraal Station en het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Mogelijk worden de elektrische bussen op termijn elders binnen de normale dienstregeling ingezet.

Met praktijkproeven op grotere schaal, met grotere elektrische bussen, wordt gekeken hoe elektrisch ov verder is vorm te geven.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.