Eerste ‘rotonde-stoplicht’ in Utrecht

2Een verkeerslicht voor een rotonde, met alleen maar rood en oranje, zonder groen. In Woudenberg is als proef de eerste zogenaamde Rotonde Doseer Installatie van de provincie Utrecht officieel in gebruik genomen bij de rotonde waar de Maarsbergseweg (N226) en de Randweg (N224) samenkomen.

Vanaf de Randweg rijden er in de avondspits vaak zoveel auto’s de rotonde op, dat het voor auto’s vanaf de Maarsbergseweg dan moeilijk is om de rotonde op te komen. Deze auto’s moeten dan vaak erg lang wachten, waardoor er een file ontstaat. In de ochtendspits speelt dit probleem ook, maar dan ontstaat de file op de Randweg. In het asfalt richting de rotonde zijn nu meetlussen aangelegd. Op deze manier detecteert het verkeerslicht of er auto’s staan te wachten. Als er veel auto’s staan te wachten springt het licht voor de andere auto’s eerst op oranje en vervolgens op rood, om de wachtende auto’s ruimte te geven om de rotonde op te rijden. De verkeerslichten staan ongeveer 50 meter voor de rotonde, want er moet nog steeds voorrang verleend worden aan verkeer op de rotonde. Op deze manier worden de auto’s eerlijker verdeeld op de rotonde en schiet iedereen uiteindelijk meer op, zo hoopt de provincie Utrecht. Als er geen wachtende auto’s zijn, staat het verkeerslicht uit en werkt het als een normale rotonde. Er staan nog zo’n vier van dergelijke installaties gepland in Utrecht.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.