Bredere parkeervakken door nieuwe NEN2443-norm

parkeervak2Het heeft even geduurd, maar de nieuwe NEN2443 is nu dan toch verschenen. Bredere parkeervakken, grotere kolomafstanden en maximale hellingpercentages zijn de opvallendste wijzigingen ten opzichte van de vorige versie.

NEN 2443 beschrijft de functionele en prestatie-eisen parkeervoorzieningen met maximaal 80 plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor vaste gebruikers met een vaste plaats, niet-openbare parkeervoorzieningen voor overwegend vaste gebruikers (meer dan 80%) met zwerfplaatsen. En voor parkeervoorzieningen voor algemeen gebruik met weinig vaste gebruikers. Hierbij is ook de bijzondere categorie ‘openbaar intensief’ toegevoegd. Dit zijn bijvoorbeeld voorzieningen waarbij elke gemiddelde plaats meer dan vier keer per dag wisselt of voorzieningen waarbij een deel van de klanten winkelwagens, rolstoelen, bagagekarren en dergelijke hanteert. Omdat de gemiddelde auto en dus ook het ontwerpvoertuig langer en breder is geworden, is ook het parkeervak breder worden, nu minimaal 2,40 m, maar liever 2,5 m. Ook de plaatsing van de kolommen is van belang. Bij voorkeur worden helemaal geen kolommen tussen parkeervakken geplaatst, maar dat is lang niet altijd mogelijk.
De breedte van rijbanen, parkeerwegen en hellingbanen, zowel recht als gebogen, was niet altijd duidelijk. De herziene norm brengt meer duidelijkheid, waarbij aansluiting is gezocht bij de richtlijnen die voor wegen binnen de bebouwde kom gelden. Dat leidt niet in alle gevallen tot meer breedte, maar voor sommige onderdelen tot een kleinere breedte. Nieuw is dat bij langere rijbanen niet meer voor extra breedte wordt gekozen. Hiermee moet te hard rijden worden voorkomen. Verder zijn eisen opgenomen voor een groter aantal maten voor de binnenstraal en buitenstraal voor zowel eenrichtings- als tweerichtingsverkeer. Tevens is aangegeven welke speling nodig is in bochten.
In de nieuwe norm worden slechts maximale hellingspercentages voor de drie typen garages opgenomen, omdat de aanbevolen hellingspercentages in de praktijk vaak voor verwarring zorgden. Voor hellingen steiler dan 14% blijft een overgangshelling noodzakelijk, waarbij de eisen voor de afmetingen van deze overgangshellingen nu zijn opgenomen. Bij toepassing van twee of meer hellingen achter elkaar moeten deze van elkaar zijn gescheiden door een horizontaal vlak. In de herziene versie zijn minimale lengtes voor dit horizontale vlak opgenomen. Ook zijn eisen opgenomen voor de maximale hellingspercentages voor zeer korte hellingen.
Naast eisen en aanbevelingen voor het ontwerp van parkeervoorzieningen, zijn in NEN 2443 ook aanbevelingen opgenomen voor het beheer ervan, onder andere ten aanzien van aspecten als sociale veiligheid en parkeerapparatuur.

De parkeernorm NEN 2443 is bedoeld als toetsingskader voor betrokkenen bij de totstandkoming van parkeervoorzieningen, zoals: lokale overheid, projectontwikkelaar, architect, ontwerper, opdrachtgever, beheerder, belegger, voorschrijvende en controlerende instantie. Hij is te koop € 97,50 via nen.nl.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.