Nog geen alcoholslot in vrachtwagens en bussen

alcoholslotTechnisch is het inbouwen van een alcoholslot in vrachtwagens en bussen mogelijk. Maar de kosten voor werkgevers zijn aanzienlijk. Daarom wacht minister Schultz voorlopig nog met het verplicht stellen.

Het alcoholslot voor personenauto’s wordt nu bij een eerste overtreding opgelegd bij een promillage van 1,3‰ of hoger voor een ervaren bestuurder en 1,0‰ of hoger voor een beginnende bestuurder. Jaarlijks legt het CBR circa 18.000 maal een alcoholmaatregel op. Bij 4000 maatregelen gaat het om het alcoholslot. Op dit moment nemen ruim 2000 bestuurders deel aan het alcoholslotprogramma.
Een alcoholslot is ook in te bouwen in een vrachtauto of bus, maar de kosten zijn aanzienlijk. Zo moet een alcoholslot van tijd tot tijd uitgelezen worden in een daarvoor uitgeruste garage. Dat kost tijd en gedurende die tijd is de vrachtauto of bus niet beschikbaar voor transportdoeleinden. Een eerste inschatting van de fabrikant leert dat een alcoholslot voor vrachtwagens en bussen twee keer zo duur zou zijn als voor personenauto’s. Die kosten komen voor rekening van de deelnemer. Niet goed is in te schatten of er bij de werkgevers in de transportbranche de bereidheid bestaat mee te werken aan de inbouw van alcoholsloten in vrachtwagens en bussen, aldus de minister die daarom eerst gaat overleggen met CBR, RDW, alcoholslot fabrikanten en de transportsector.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.