Award voor de ‘Tweewielerstad 2013’

Om steden te stimuleren een integraal, effectief ingevuld tweewielerbeleid te ontwikkelen en zo steden dus ook daadwerkelijk ‘tweewielersteden’ te laten worden, komen RAI Vereniging en SOAB met een award: ‘Tweewielerstad 2013’. ‘De stad van de toekomst is immers voor haar ontsluiting en leefkwaliteit mede afhankelijk van de tweewieler, of dit nu een (elektrische) fiets, scooter of motorfiets is. En de stad die hier als koploper op voorsorteert mag beloond worden, zo menen de initiatiefnemers.

Tweewielers bieden veel kansen als het gaat om de bereikbaarheid van steden. Ze zijn wendbaar, flexibel, snel beschikbaar, hebben (zowel rijdend als geparkeerd) een beperkt ruimtebeslag, bieden vrijheid door het ontbreken van een dienstregeling en zijn (zeker als zij elektrisch zijn aangedreven) zuinig en schoon. Hiermee hebben zij voordelen ten opzichte van praktische ieder ander vervoersmiddel. Immers: investerings- en infrastructurele kosten voor tweewielers zijn veel lager dan die voor openbaar vervoer. Daarbij hebben tweewielers hebben lagere aanschafkosten, brandstofkosten en verzekeringskosten dan auto’s. Ten slotte zijn de parkeerkosten minimaal of afwezig, en wordt er beperkte of geen wegenbelasting betaald. Helaas is er weinig aandacht voor al deze pluspunten, aldus RAI Vereniging en SOAB. Er wordt vooral gekeken naar overlast, voortkomend uit het oneigenlijke gebruik.
Om daar verandering in te brengen wordt gewerkt aan een stappenplan, waarin onder meer het stimuleren van het zakelijk gebruik van (elektrische) tweewielers op de agenda wordt gezet. Ook het aanpassen van stedelijke infrastructuur en parkeervoorzieningen (in en tussen steden) aan tweewielers en het in kaart brengen van de voor tweewielers onveilige verkeersknooppunten vraagt aandacht.
Andere aandachtspunten zijn het ‘opvoeden’ van zowel gebruikers van tweewielers als van medeweggebruikers hoe om te gaan met (de toch kwetsbare) tweewielers; het reduceren van parkeeroverlast en het terugdringen van excessieve overlast die

veroorzaakt wordt door een beperkte groepen scooterrijders; het actief stimuleren van elektrische tweewielers in binnensteden via marketingcampagnes; het helder in kaart brengen van gebruikskosten, mede ten opzichte van andere vervoerssoorten en het bieden van gerichte fiscale faciliteiten aan tweewielerberijders.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.