Noord-Holland trekt 9 ton uit voor jongereneducatie

Om jongeren bewust te maken van de gevaren in het verkeer en hen te laten zien hoe zij daar het beste mee om kunnen gaan, investeert de provincie Noord-Holland fors in 23 verkeersveiligheidsprojecten. Het meeste geld gaat naar verkeersmarkten voor het voortgezet onderwijs.
Zo worden interactieve verkeersquizzen gemaakt over de lokale schoolroutes, ongelukken door scholieren gereconstrueerd en worden er gesprekken tussen jongeren en verkeersslachtoffers georganiseerd. De provincie stelt hier ruim 9 ton voor beschikbaar.
Uit cijfers van het aantal verkeersdoden blijkt dat het aantal jongeren dat omkomt in het verkeer, sterk is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Daarom kiest de provincie ervoor om de subsidie daar op in te zetten.
In totaal worden 23 projecten door heel Noord-Holland georganiseerd. Zo wordt bij het project ‘Verkeerslokaal’ interactief verkeersles gegeven specifiek gericht op de eigen woon- en schoolomgeving. Leerlingen inventariseren daarbij zelf de meest gebruikte routes en de gevaarlijke locaties. Op basis hiervan wordt een verkeersquiz gemaakt. Maar ook meer creatieve manieren worden ingezet om de jongeren te prikkelen over hun eigen gedrag in het verkeer na te denken zoals een rolstoelparcours, theatersport, een film waarbij scholieren een ongeluk reconstrueren, gesprekken met verkeersslachtoffers, debatten en simulaties van de invloed van alcohol en drugs. Een flink deel van het budget (een kleine 4 ton) is voor verkeersmarkten die worden georganiseerd voor brugklassers en 3e klassers in het voortgezet onderwijs. Zo’n verkeersmarkt bestaat uit diverse onderdelen zoals bijvoorbeeld: digitale theorietest, praktische bromfietstraining, een gastles van een verkeersslachtoffer, dode hoek vrachtwagen, veilig fietsen, interactieve film ‘Alles onder controle’, alcohol en drugs in het verkeer, en een gastles van de politie.
Op basisscholen waar het verkeersexamen wordt afgenomen, krijgen de leerlingen extra verkeerslessen om hen voor te bereiden op (zelfstandige) deelname aan het verkeer. Ook worden verkeersouders ingezet, die de verkeersveiligheid rond de school op de kaart zet bij de school, gemeente en andere betrokken partijen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.