Spitsvrij trekt ook deelnemers buiten driehoek

De eerste resultaten van Spitsvrij, het spitsmijden project voor de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum laten zien dat de gemiddelde woon-werkafstand 41 kilometer is, waarvan 20,8 kilometer in de afwaarderingszone. Dat betekent dat Spitsvrij ook effect heeft buiten de driehoek Utrecht–Amersfoort-Hilversum.

Verder blijkt dat 90% van de deelnemers voor het eerst kennismaakt met een van de alternatieven voor het rijden tijdens de spits. Op andere tijden reizen, thuiswerken en het OV zijn de favoriete alternatieven voor de deelnemers. Totaal heeft het project 5.445 delenemers. Gemiddeld stonden die voor de start van Spitsvrij: 1,3 keer per dag in de file. Of dat tijdens het project wijzigt, wordt in maart bekend.
Onlangs hebben van alle deelnemers bijna 3.000 een eerste enquête ingevuld. De top drie van favoriete alternatieven voor reizen in de spits zijn: reizen op andere tijdstippen (66%), thuiswerken (43%) en openbaar vervoer (22%). 90% heeft de alternatieven voor het autorijden in de spits, voorafgaand aan de start van Spitsvrij zeer beperkt of nog nooit eerder gebruikt.
Onder de invullers van de enquête kan 70% in principe thuiswerken, hoewel dat er in de praktijk niet altijd van komt. 56% kan zelf de begin- en eindtijd van het werk bepalen. 38% vindt het ’t makkelijkst om de ochtendspits te mijden, 39% juist de avondspits. Voor de overige deelnemers is er geen verschil. 75% denkt de komende tijd de spits vergelijkbaar (45%) of meer (30%) te mijden. Dit zijn vooral de thuiswerkers, OV-gebruikers, carpoolers en mensen die buiten de spits rijden.

Bij de motieven om mee te doen springen er drie uit: de beloning (90%), een bijdrage leveren aan de oplossing van volle wegen (51%) en minder drukte door voor alternatieven te kiezen (42%).

Op dit moment maakt 7,5% van de deelnemers gebruik van de aanvullende diensten. De diensten die zij gebruiken zijn de REISplanner, Alerts, Eileen (7×24 uur een persoonlijke assistent) en Filenetwerken (carpoolen). Veel mensen geven aan dat zij die niet gebruiken omdat ze de meerwaarde niet zien of niet weten hoe het werkt. Hier lijkt voor Spitsvrij nog winst te halen want de aanvullende diensten attenderen autoforensen op alternatieven voor het rijden in de spits. De gebruikers van de aanvullende diensten beoordelen het gebruiksgemak en de bruikbaarheid met een royale voldoende.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.