Vrachtverkeer in de file kost ruim 1 miljard euro

De files op de Nederlandse wegen kostten het bedrijfsleven in 2010 tussen de 900 miljoen en 1,2 miljard euro. De directe vertragingsschade voor het goederenvervoer bedroeg ruim 400 miljoen euro. Dit heeft TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO berekend.

Het jaar 2010 kenmerkte zich door de aantrekkende economie, een groot aantal wegwerkzaamheden en extreme weersomstandigheden. De directe schade als gevolg van de files voor het vrachtverkeer was dan ook 6% hoger dan in 2009, aldus de goederenvervoerorganisaties.
De schade door reistijdverliezen op de ‘top twintig trajecten met de meeste economische schade voor het vrachtverkeer’ bedroeg 182 miljoen euro. Dat is 14% meer dan in 2009 (159 miljoen). De meeste knelpunten komen voor op de belangrijke goederenvervoer- en achterlandverbindingen zoals A1, A2, A4, A12, A15, A20, A27, A28 en A50.
In 2010 is er veel aan de weg gewerkt, er was sprake van extreme weersomstandigheden en de economische situatie was beter dan in 2009. Deze omstandigheden hebben invloed op de filecijfers. De top twintig in 2011 zal anders zijn. Op enkele trajecten is de doorstroming verbeterd door wegverbredingen. In 2011 zijn er volgens de registratie van de Verkeersinformatiedienst (VID) minder files geweest. Dit kan betekenen dat de economische schade ook voor het goederenvervoer is gedaald. De cijfers van 2011 zijn echter nog niet bekend.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.