Nog veel te verbeteren aan voetgangersbescherming auto’s

Autofabrikanten boeken vooruitgang bij het veiliger maken van de voorzijde van auto’s. Toch is er nog veel winst te halen. Dat blijkt uit de meest recente botsproeven van EuroNCAP. Van de twaalf geteste nieuwe auto’s halen vier auto’s de nieuwe norm voor voetgangersbescherming, die in 2012 wordt ingevoerd.

De overige acht auto’s, die nu vrijwel allemaal de maximale vijf sterren scoren, zouden dat komend jaar niet meer halen, zo meldt de ANWB. Hiervoor moeten zij eerst de bescherming voor voetgangers verbeteren. De Fiat Freemont, Lancia Thema en de Mercedes ML zijn uitgevoerd met een actieve motorkap. Bij een frontale botsing beweegt deze motorkap omhoog, waardoor het letsel van een geraakte voetganger zoveel mogelijk wordt beperkt. De Mercedes haalt hiermee de nieuwe norm. De Thema en de de Freemont voldoen hier bijna aan. Dat een actieve motorkap niet perse noodzakelijk is om de norm te halen bewijzen de Ford Ranger en Toyota Yaris. Vooral de hoge score van de pick up Ranger is opvallend, omdat dit type voertuigen in het verleden juist een hoog risico vormde voor voetgangers. In 2008 scoorde de Ranger nog maar 31% van de haalbare punten op dit onderdeel. De nieuwe Ranger behaalt nu 81% van de punten. De norm voor een 5-sterren ligt nu nog op 40% maar in 2012 wordt deze naar 60% opgetrokken. De veiligheidsnormen van de botsproeven worden geregeld aangescherpt. Dat stimuleert fabrikanten om hun auto’s steeds veiliger te maken. Daarbij wordt er niet meer alleen gekeken naar de veiligheid van de bestuurder of passagier. Het testresultaat wordt ook bepaald door de veiligheid van kinderen in zitjes en voetgangers. Tot slot wordt ook de aanwezigheid van effectieve veiligheidssystemen meegenomen in het eindoordeel. Denk hierbij aan een antislipsysteem (ESC) en gordelverklikkers.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.