Spitsmijden driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum van start

In korte tijd hebben bijna 4000 automobilisten zich aangemeld voor Spitsvrij, het spitsmijden project in de driehoek Utrecht-Amersfoort-Hilversum. Spitsvrij is gericht op een betere verkeersdoorstroming op de hoofdwegen A1/A27/A28. Een ander doel is een betere bereikbaarheid van werkkernen in de driehoek Utrecht- Amersfoort-Hilversum.

Spitsvrij wil niet alleen via een beloning maar ook via informatiediensten een ander reisgedrag wil bevorderen. Zo beschikken deelnemers over een multimodale reisplanner die vervoeradvies voor auto, OV en fiets combineert. De reisplanner is zowel op de website als op een Smartphone te raadplegen. De deelnemers kunnen onderweg via alerts advies krijgen bij bijvoorbeeld files.

Op dit moment doen zestig werkgevers mee. Er kunnen maximaal 5000 automobilisten meedoen. Die krijgen een maandelijks mobiliteitsbudget. De hoogte van het budget is gebaseerd op het aantal keren per week dat een deelnemer in de spits rijdt en de afstand die de deelnemer per keer aflegt voorafgaand aan de start van het project (op basis van een nulmeting). Dat betekent dat een deelnemer tussen de 60 en 120 euro per maand zou kunnen verdienen als hij geen enkele keer meer in de spits rijdt. Dat zal niet zo snel gebeuren, zo denkt de organisatie. De verwachting is dat deelnemers deels nog wel in de spits rijden en deels voor de alternatieven kiezen. Zoals een dag thuiswerken, een aantal keren eerder of later vertrekken of carpoolen. De verwachting is dat het beloningsbedrag van deelnemers daarmee ergens tussen de 30 en 90 euro per maand zal liggen.
IenM steekt ruim 10 miljoen euro in het project. Volgens minister Schultz leveren Spitsvrijprojecten meetbare effecten op:

  • De deelnemers maken dagelijks samen een derde tot de helft minder spitsritten. Ze gaan wat later van huis, werken thuis, of pakken de fiets of het OV.
  • Dankzij hun bewuste keuze vermindert het totale aantal auto’s in de spits op het bewuste traject met minstens 4 procent.
  • Een paar procent minder verkeer in de spits zorgt al gauw voor 10-20% minder vertraging voor alle weggebruikers op dat traject.

Volgens Schultz blijft dat effect tot op zekere hoogte ook zichtbaar na afloop van een project.  In 2009-2010 deden op de Waalbrug bij Nijmegen zo’n 6000 mensen mee aan Spitsmijden. Zij konden 4 euro verdienen elke keer als ze de brug in de spits meden. Dat leverde onder die deelnemers 43% minder spitsritten op. Toen het project was afgelopen, bleek uit de eerste metingen dat veel mensen de spits bleven mijden. Het aandeel spitsmijders was toen nog steeds 37%.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.