Verkeersveiligheid onderbelicht in arbobeleid

Jaarlijks vallen er naar schatting ministens 50 à 60 verkeersdoden tijdens het werk. En nog eens 750 werknemers belanden met verwondingen in het ziekenhuis. Met cursussen en een ogentest kunnen werkgevers hier iets aan doen, stelt TNO.

TNO komt tot deze cijfers door de gegevens van de Nationale Enquête Arbeidsongevallen (NEA), het Letsel Informatie Systeem (LIS) en Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland (BRON) te combineren. De gegevens uit de bestanden zijn niet eenduidig, het werkelijke aantal slachtoffers kan nog veel hoger liggen, tot 180 doden en 2250 ziekenhuisgewonden.
Het gaat meestal om mannen in de  leeftijd van 25-52 jaar. Laag en gemiddeld opgeleide werknemers lopen het grootste risico. Bijna eenderde  van de arbeidsongevallen in het verkeer gebeurt tijdens vrachttransport en iets meer dan eenderde tijdens zogenaamd zakelijk verkeer.  Vrachtwagenchauffeurs worden in de top 3 van het meest riskante beroep gevolgd door politie en brandweer, en postbezorgers. Loodgieters en fitters staan op een gevaarlijke vierde plaats. De bestelauto’s en –busjes waar zij mee rondrijden zijn betrokken bij bijna één op de vijf verkeersongevallen tijdens het werk. De grote meerderheid van de slachtoffers was op het moment van het ongeval bestuurder van een voertuig. De meeste slachtoffers reden in een personenauto (38%) of een bestelauto (18% ).
Werkgevers hebben vaak geen idee van de kosten die arbeidsongevallen in het verkeer met zich meebrengen aan schades, boetes, verzuim, imagoschade, enzovoort, aldus TNO. Uit buitenlands onderzoek blijkt dat  ‘fleet management’ kosteneffectief is.  Fleetmanagement kan bestaan uit allerlei maatregelen, zoals het aanbieden van een ogentest, het aanbieden van een cursus ‘het nieuwe rijden’, het aanbieden van een veilige bedrijfs- of leaseauto , en het geven van korting op controlebeurten.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.