Zoektocht naar alternatieve parkeerplaats alleen bij belangrijke verhoging tarief

Pas bij een verhoging van € 5,- is 80% van de mensen bereid een kwartiertje om te lopen voor een alternatieve parkeerplek. Bij een prijsverschil van een of twee euro gaan maar weinig mensen op zoek naar een alternatief. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek van marktonderzoekbureau Trendbox in opdracht van Vexpan Platform Parkeren Nederland.
Het zoeken naar een alternatieve parkeerplek is overigens amper van toepassing voor winkelend publiek, aldus Vexpan. Bij het winkelen, waarvoor in de regel een à twee uur wordt geparkeerd, is niet gauw sprake van een prijsverschil van 5 euro. Voor dagparkeerders (werk!) is dat prijsverschil sneller te maken. Maar voor het parkeren bij werk en woning is een van de belangrijkste wensen toch ook dat de parkeerplek dichtbij is.
Een alternatief voor het bezetten van een parkeerplek is het nemen van openbaar vervoer. De meeste mensen overwegen bij een tariefsverhoging van € 10,- het openbaar vervoer te nemen maar bij een dagtarief van € 20,- kiest de overgrote meerderheid daar pas echt voor.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste mensen Park & Ride, een goed idee vinden. Maar nog niet de helft overweegt om die te gaan gebruiken als het parkeren in de binnenstad te duur wordt!  Als mensen parkeren te duur vinden zoeken ze kennelijk eerst andere alternatieven.
Andere opvallende uitkomst is dat de meeste mensen, 80%, liever 5 cent per minuut betalen (in feite € 3,- per uur) , dan in een keer € 2,50 per uur. Mensen betalen liever afgepast per tijdseenheid, ook al is dat relatief duurder.
Een grote groep wil ook iets meer betalen voor een veilige werkplek. Bij winkelend publiek en mensen die een dagje uitgaan is een veilige en goed verlichte parkeerplek zelfs de belangrijkste wens en daar wil men ook voor betalen. Alleen bij een parkeerplek bij woning en werk wil men daarvoor niets extra’s betalen. Die moet dus niet alleen dichtbij zijn, maar ook veilig en gratis. Men onderkent wel dat parkeren veiliger wordt door meer in parkeergarages en minder op straat te parkeren. Maar veel mensen zijn niet bereid meer te betalen als er meer in parkeergarages geparkeerd kan worden.
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten nu meer tevreden zijn met parkeren dan drie jaar geleden. De mensen vinden gemakkelijker een vrije plek: in 2007 vond nog 40% dat men te vaak en/of te lang moest zoeken, nu nog slechts 30%. En men is meer tevreden over de kwaliteit van de parkeerplekken.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.