Maastricht gaat in-car parkeerinformatie testen

Rond Maastricht komt een proef waarbij de effecten van actuele parkeerinformatie in de auto worden onderzocht. Het gaat vooral om de bruikbaar te testen van dynamische parkeerinformatie voor bezoekers op koopavonden en topdagen.

De proef vormt onderdeel van pakket maatregelen waarmee werkgevers, aanbieders van mobiliteitsdiensten en overheden de bereikbaarheid van Maastricht zeker willen stellen. De druk op het bestaande wegennet neemt de komende jaren toe door een aantal langdurige wegwerkzaamheden voor de ondertunneling van de A2 in Maastricht, de capaciteitsvergroting van de Noorderbrug en wegwerkzaamheden op de A2 in midden-Limburg. De nadruk ligt op maatregelen voor het woon-werkverkeer in de ochtend- en avondspitsen. Er komt een aanbod van alternatieven voor de auto, waarbij men gecombineerd gebruik kan maken van Park&Ride (Q-park), trein en bus (NS en Veolia) en (OV-)fiets. Verder komt er proef met mobiliteitsleasing waarbij 500 leaserijders -naast een auto- ook budget voor alternatief vervoer krijgen. Dit moet hen stimuleren vaker te kiezen voor alternatieve vervoersvormen. De voor deze pilot benodigde ritregistratiesystemen worden gefinancierd door de overheden, de leasemaatschappijen zetten zich in om de nieuwe producten professioneel te introduceren. De pilot zou ertoe moeten leiden dat dagelijks tot 100 auto’s minder aan het verkeer deelnemen en in de files staan; dit is ongeveer 5% van het totaal aantal auto’s dat van de weg zal moeten om de doorstroming ten tijde van de tunnelbouw te garanderen, zo heeft bureau Ecorys becijferd.
Ook denkt men aan het stimuleren van het gebruik van ov buiten de spits bij autorijders en bestaande OV-reizigers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.