Interview

Bij Umob is de MaaS-droom springlevend: ‘Moeten ons richten op wat de gebruiker wil’

Bibi Jorissen is ceo en mede-oprichter van Umob. Foto: Umob.

Waar overheidsprojecten met multimodale vervoersapps uitliepen op een mislukking, klinkt op de markt een heel ander geluid. Wat Bibi Jorissen van Umob betreft is het duidelijk: de MaaS-droom is nog niet vervlogen. Haar vervoersplatform, dat vorig jaar van start ging, is er als een van de weinigen in geslaagd om alle deelscooteraanbieders te integreren. “De overheid heeft zich niet genoeg gericht op wat de gebruiker wil.”

“Voor de gebruiker maakt het niet uit of die scooter nou groen of paars met wit is: hij moet er staan en hij moet het doen”, vertelt Jorissen in de drukke backstageruimte van het Upstream startup-festival. Ze heeft die dag aan het publiek mogen vertellen over haar bedrijf, dat vorig jaar 6 miljoen euro investeringsgeld ophaalde. “Er is altijd heel erg vanuit een techniekperspectief naar MaaS gekeken. Maar wat men aan de voorkant wil zien, daar is niet zoveel aandacht naartoe gegaan.”

Een multimodale vervoersapp moet dus vooral goed werken, legt Jorissen uit. “Dat klinkt heel makkelijk, maar dat is best een uitdaging.” Het betekent bijvoorbeeld dat een gebruiker veel verschillende vervoerswijzen in dezelfde app kan boeken, maar ook kan betalen. Umob vertaalt de systemen van aanbieders naar haar eigen betaalsysteem. “Het integreren van die systemen kost ons best veel tijd”, legt ze uit. Wat daarbij helpt is dat Umob zich niet bezig hoeft te houden met het beheer van de voertuigen. “Uiteindelijk zijn wij een techbedrijf, geen mobiliteitsbedrijf. Het is een hele andere operatie dan wanneer je ook nog voertuigen op straat moet beheren.”

Alle deelscooteraanbieders

Via Umob kunnen reizigers inmiddels zo’n 50.000 verschillende voertuigen boeken. “Met de contracten die nu al zijn overeengekomen, zijn dit er aan het einde van het jaar 500.000”, aldus de ceo. Reizigers kunnen kiezen uit deel(bak)fietsen, deelscooters, taxi’s en het ov. Een opvallende prestatie is dat Umob alle verschillende deelscooteraanbieders zover heeft gekregen om zich aan te sluiten bij het platform, iets dat overheidsprojecten eerder niet lukte. “In het begin was dat best moeilijk, maar vijf jaar geleden was het investeringslandschap ook anders, en ook de rentes.” Nu is er een sterkere focus op winstgevendheid, en daarvoor hebben aanbieders meer ritten gebruikers en ritten nodig, legt Jorissen uit. “Umob kan hieraan bijdragen omdat het door haar platformoperatie in staat is grotere marketingbudgetten af te spreken.”

Kleine stapjes

Jorissen heeft Umob opgericht samen met Raymon Pouwels, die commercieel directeur is bij het bedrijf. Beiden hebben een achtergrond in de deelmobiliteit: Pouwels bij Go Sharing, Jorissen heeft jaren bij Greenwheels gewerkt. Eerder dit jaar nam Umob het Finse vervoersbedrijf MaaS Global over. Het bedrijf zal zich de komende tijd richten op een zorgvuldige integratie van de systemen van dat bedrijf, vertelt Jorissen. “Als ik een ding heb geleerd is het wel dat je je moet focussen. Groei is mooi, maar het kan je ook de das om doen. Dan is het beter om dingen stap voor stap aan te pakken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink