Mobility as a Service

MaaS-platform Umob neemt failliete Finse vervoersapp over

Beeld: de oprichters van Umob
Raymon Pouwels en Bibi Jorissen, de oprichters van Umob. Foto: Umob.

MaaS-platform Umob, waarop reizigers ritjes kunnen boeken met zowel de taxi, deelscooter of het ov, heeft MaaS global overgenomen. Die Finse start-up ging begin maart failliet. Umob neemt de technologie achter MaaS Global over en de Whim-app van het bedrijf.

De Whim-app heeft hetzelfde concept als de app van Umob, ook daar kunnen reizigers in één app alle vervoersopties bekijken. MaaS Global was actief in Wenen, Antwerpen, Helsinki, Turku, Tokio, Birmingham en heel Zwitserland en telde in haar hoogtijdagen 120 werknemers. Bij de start haalde het bedrijf 70 miljoen euro aan investeringsgeld op bij onder andere Toyota en Mitsubishi.

Umob gaat de Whim-app onder eigen naam voortzetten. “De overname van MaaS Global betekent een acceleratie in onze missie om van Umob een wereldwijd MaaS-platform te maken”, aldus Raymon Pouwels, medeoprichter van Umob.

Onder de radar

“We zijn vorig jaar in Nederland gestart. Eerst onder de radar, zodat we de Umob-app hebben kunnen optimaliseren, maar nu groeien we snel. Onze ambitie is om alle aanbieders van mobiliteit volledig te integreren. Door onze krachten te bundelen met MaaS Global, die wereldwijd ongetwijfeld meer vervoersaanbieders dan wie dan ook heeft geïntegreerd, kunnen we nu sneller naar Europese steden uitbreiden.”

Sampo Hietanne, de oprichter van MaaS Global, zegt blij te zijn dat Umob voortborduurt op het werk en de ervaringen van zijn bedrijf. “MaaS staat als concept nog in de kinderschoenen en Umob vertegenwoordigt de consumentgerichte benadering die het concept vooruit zal helpen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Laura Houtenbrink