Enexis heeft ‘grootste slimme laadplein van Nederland’

Slim laadplein Enexis. FOTO Enexis Groep

Enexis heeft de parkeergarage onder het hoofdkantoor in ’s Hertogenbosch uitgerust met een slim laadplein met 98 laadpunten. Dit is volgens de netbeheerder momenteel het grootste van het land. Wat het plein ‘slim’ maakt? Onder meer dat de toegepaste techniek ervoor zorgt dat het netwerk een groot aantal oplaadsessies tegelijk aan kan, zonder dat er overbelasting optreedt.

Enexis Groep, dat in vijf provincies de aanleg, onderhoud, ontwikkeling en beheer van haar elektriciteits- en gasnetwerk verzorgt, heeft afgelopen jaar ruim 150 extra laadpalen geplaatst voor medewerkers en bezoekers van het bedrijf. Daarmee komt het totaal aantal laadpunten voor elektrische auto’s op 243. Onderdeel hiervan is het ‘slimme’ laadplein van 98 laadpunten, dat zich bevindt in de parkeergarage onder het hoofdkantoor in ’s-Hertogenbosch.

Met 98 laadpunten is het ‘slimme’ laadplein volgens Enexis de grootste van Nederland. Waar zit het ‘slimme’ in? Onder meer in de techniek die ervoor zorgt dat het netwerk een groot aantal oplaadsessies tegelijkertijd aan kan, zonder dat er overbelasting optreedt. Dat is belangrijk omdat het laadplein gebruik maakt van dezelfde stroomvoorziening als het bedrijfspand van het netwerkbedrijf.

Mocht een medewerker weinig tijd hebben om de auto op te laden, kan die gebruik maken van één van de zestien laadpunten die voorzien zijn van een dubbele laadcapaciteit van 22kWh. Bewoners van het aangrenzende flatgebouw kunnen ook gebruik maken van het laadplein.

50 procent minder CO2-uitstoot

De uitrol is onderdeel van het mobiliteitsbeleid van Enexis om de CO2-voetafdruk op het gebied van mobiliteit op een zo betaalbaar mogelijke manier met 50 procent, ruim 5 miljoen kilo dus, te verminderen in 2020. De netbeheerder werkt hier ook op andere manieren dan het uitbreiden van het aantal laadpalen aan.

Zo is de nieuwe leaseregeling ‘van tankpas naar laadpaal’ sinds 2017 van kracht. Deze regeling is erop gericht om elektrisch rijden actief te stimuleren. Nieuwe auto’s mogen maximaal 100 gram CO2/km uitstoten en zodra er meer zuinige auto’s op de markt beschikbaar komen zal die norm naar beneden bijgesteld worden.

Dat het mobiliteitsbeleid zijn vruchten afwerpt blijkt volgens Enexis uit het feit dat ruim 70 procent van alle nieuw bestelde leaseauto’s (deels) elektrisch is. Deze toename van het aantal (semi-)elektrische auto’s leidt tot een grotere behoefte aan laadfaciliteiten.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.