‘Hoe beter het OV, hoe vaker mensen er gebruik van maken’

Via. FOTO Daimler

Daniel Ramot ziet kansen. Steden slibben dicht, maar mensen willen van A naar B blijven kunnen. En het liefst zo effectief mogelijk. Daar speelt zijn onderneming Via, zes jaar geleden opgericht, op in. In zo’n veertig steden in de wereld, waar onder Amsterdam, rijden hun vraaggestuurde busjes. Reizigers kunnen die boeken via een app. Die app leidt ze vervolgens naar een voor hen én de chauffeur efficiënte opstapplek. Deze Amerikaanse OV-achtige dienst kan het autogebruik volgens Ramot flink terugdringen.

Ramot laat zijn gehoor op techcongres Web Summit een advertentie van een luxe sportwagen zien. We zien een waanzinnig mooie, dure auto die alleen op de weg rijdt. “Zo is het helaas bijna nooit”, concludeert hij en hij switcht naar een andere foto: een vierbaanssnelweg waar auto’s hutjemutje tegen en op elkaar aan staan. “Dit is de realiteit. Er is teveel vraag voor de beschikbare infrastructuur.”

Eenvoudig

De oplossing is kinderlijk eenvoudig, zegt hij. “Als meer mensen van een auto gebruik gaan maken, is het probleem opgelost. In de Verenigde Staten reist 85 procent met de auto en 90 procent hiervan zit in z’n eentje achter het stuur. Gaan die mensen hun ritten delen, dan zou dat helpen.”

In de basis bestaat dit concept al sinds mensenheugenis, vervolgt hij. De bus. Maar deze vorm volstaat volgens hem niet altijd meer. Hij laat er een op een foto zien. De stoelen zijn leeg. “Vaak zijn bussen vol, maar vaak ook niet. Daar zijn vele verklaringen voor, maar de belangrijkste: bussen rijden vaste routes en hanteren een tijdschema. Maar wij geloven in een oplossing!”

New York

Hij laat een grafiek zijn. “Hoe beter het OV, hoe vaker mensen er gebruik van maken”, concludeert hij. “Kijk naar New York. Daar gebruikt meer dan de helft van de inwoners het OV.” Ramot wijst weer op de grafiek. “We zien ook hoe beter het OV is, hoe minder mensen een auto houden of kopen. Ook dat zie je in New York. Minder dan de helft van de inwoners bezit nog een auto.”

Die oplossing is niet de metro, benadrukt hij. Een metro is volgens hem niet overal een must. Bovendien: het is veel te duur. Hij gelooft in een andere oplossing, zegt hij. “Wij geloven in een systeem van dynamische shuttles.”

Virtuele haltes

Via de Via-app kan een reiziger een rit ‘bestellen’. Een slim algoritme koppelt de passagier met een voertuig dat het vlakbij rijdt, onderweg is of dezelfde kant op moet. Het voertuig rijdt een dynamische route en stopt bij zogenoemde virtuele haltes. Dat zijn opstappunten op handige plekken op de route én in de buurt van de op te halen passagier. Die wordt door de app naar die plek geleid. Op deze manier kunnen reizigers ritten delen, zonder dat het ze veel extra tijd kost. Bovendien wordt het voertuig veel efficiënter gebruikt. Het systeem is een mooie aanvulling op het bestaande OV.

Het is complexe techniek, erkent Ramot. Het systeem moet meerdere routes koppelen aan verschillende reizigers. Maar, benadrukt hij ook: het vermindert wel het aantal voertuigen op de weg én er is geen speciale infrastructuur voor nodig. Ramot: “Data is onze infrastructuur.”

Amsterdam

In veertig steden is Via actief of heeft het toestemming om te starten. Sinds begin dit jaar rijdt Via ook in Amsterdam. Het bedrijf werkt hier samen met Mercedes-Benz. ViaVan heet de joint-venture. Mercedes-Benz brengt de voertuigen in, Via het platform.

“Steeds meer steden raken geïnteresseerd in dit soort oplossingen”, zegt Ramot. Hij vertelt dat de eerste jaren de deuren van veel gemeentehuizen en stadskantoren vaak dicht bleven voor ze, maar dat die deuren nu een voor een open gaan. Steden moeten volgens hem ook wel: wegen slibben dicht, mensen blijven van A naar B willen, traditionele OV-lijnen kunnen niet altijd uitgebreid worden, lijnen komen niet overal, en op verschillende plekken en momenten kan de bezettingsgraad omhoog.

Mooi voorbeeld

Berlijn is de meest recente stad waar Via aan de slag is gegaan. “Dit is een mooi voorbeeld van hoe wij samenwerken met de stad en de vervoersautoriteit. Wij brengen nieuwe techniek in, overleggen met het stadsbestuur en completeren de bus, tram en metro. Zo kunnen mensen makkelijker op de plekken komen waar weinig tot geen andere lijnen rijden.” Ramot vult aan dat 80 procent van de vloot in Berlijn elektrisch rijdt.

Hij verwacht in meer steden actief te worden. “Overal worstelen steden met bereikbaarheid, en willen mensen efficiënt en betaalbaar van A naar B. Daar ligt een rol voor ons dynamische shuttle-systeem. Deze technologie is gewoon beschikbaar. Het komt er niet aan, het is er al.”

Lees ook: Mercedes-Benz geeft kijkje in de toekomst van mobiliteit

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.