TaxiWerq

Van machinist naar taxichauffeur: ‘Ik ga nooit met tegenzin naar mijn werk’

Erwin Macbean
Erwin Macbean naast zijn auto. Foto: Erwin Macbean

Erwin Macbean begon als machinist in de spoorwereld en werkte zich op als procesmanager. Na een conflict met zijn toenmalige werkgever, eindigde hij uiteindelijk in de Werkeloosheidswet (WW). Tijdens gesprekken met zijn gezin, werd voor hem duidelijk dat hij taxichauffeur wilde worden. Via Taxiwerq is Macbean inmiddels al bijna vijf jaar als chauffeur werkzaam bij Taxi Groningen, waar hij onder meer wordt ingezet voor directievervoer. “Dit werk geeft mij ontzettend veel voldoening.”

Wat deed je voordat je de taxiwereld inrolde?

“Ik ben ooit begonnen als treinmachinist. Via opleidingen en trainingen ben ik zelf opleider in die sector geworden. Uiteindelijk werd ik een soort vakassistent. In die functie ben je onder meer verantwoordelijk voor het opleiden van machinisten. Op een gegeven moment maakte ik de overstap naar Arriva. Via hen kreeg ik een aanbod om bij een grote Europese spoorwegmaatschappij te werken als procesmanager. Dat is een van de hoogste functies die je kan bekleden. Dat sprak mij wel aan, dus ik ben daar leidinggevende geworden.”

Op een gegeven moment ben je in de WW terechtgekomen. Hoe is dat gekomen?

“Het bedrijf groeide als kool, maar op een gegeven moment werden we te groot. De directie van dat bedrijf was toen van mening dat er managers van buiten de spoorwereld bij moesten komen. Die hebben natuurlijk geen enkele affiniteit met het spoor, dus dat werkte niet. Het ging schuren. In plaats van jezelf te ontwikkelen, was je constant bezig met het uitvechten van conflicten.”

“Vervolgens werd mijn leidinggevende, die altijd vierkant achter mij stond, de laan uitgestuurd. Met de persoon die daarvoor in de plaats kwam, kon ik het niet goed vinden. Na een juridische strijd ben ik uiteindelijk bij PostNL terecht gekomen als postsorteerder, maar dat was ook geen lang leven beschoren. Zo ben ik uiteindelijk in de WW terechtgekomen.”

Hoe kwam de taxisector vervolgens op je pad?

“Na een flinke periode tot rust gekomen te zijn, ben ik gaan nadenken. Ik moet nog een aantal jaren werken, maar wilde geen gekkigheid meer. Ik had heel makkelijk weer treinmachinist kunnen worden, maar dat heb ik niet gedaan. Ik was helemaal klaar met de spoorwereld.”

“Met mijn gezin heb ik gesprekken gevoerd over wat ik écht leuk vind en wat het beste bij mij zou passen. Op een gegeven moment zei mijn zoon: ‘Pap: je bent gek op autorijden, als het moet kan je een gesprek voeren en je kan ook goed luisteren. Dan moet je taxichauffeur worden.’ In eerste instantie moest ik er een beetje om lachen, maar hij had wel gelijk.”

Wat heb je toen gedaan?

“Ik ben op zoek gegaan naar taxibedrijven, die meer deden dan alleen straattaxi. Ik wilde meer dan dat. Zo ben ik uitgekomen bij Taxi Groningen, waar ik uiteindelijk solliciteerde. Ik werd toen verwezen naar Taxiwerq. Via hen heb ik gesolliciteerd. Kort daarna werd ik gebeld met de boodschap dat ik bij Taxi Groningen aan de slag kon gaan als chauffeur.”

Hoe heeft Taxiwerq je destijds begeleid?

“Het begon met twee sollicitatiegesprekken. Toen ik uiteindelijk bij Taxi Groningen aan de slag kon gaan als chauffeur, heeft Taxiwerq een tijdelijke chauffeurskaart voor mij aangevraagd. In de tussentijd moet je natuurlijk wel je officiële chauffeurskaart halen, dus dan word je opgeleid. Ook dat werd gedaan door Taxiwerq. Zo organiseren zij avonden waar je theorielessen kan volgen. Ook bieden zij praktijkdagen aan. Alles wordt via Taxiwerq geregeld.”

Hoe heb je dat ervaren?

“Als heel positief. Ze begeleiden je heel erg goed.”

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt?

“Comfortabel en veilig rijden, verder kijken dan andere weggebruikers doen. Bewust zijn van je positie op de weg. Daar heb ik nog steeds dagelijks profijt van, want je past je rijstijl aan naar wat er van je verwacht wordt als taxichauffeur.”

Inmiddels ben je alweer vijf jaar actief als taxichauffeur bij Taxi Groningen. Welke werkzaamheden doe jij zoal?

“Een groot gedeelte van mijn werkzaamheden bestaat uit directievervoer. Dan vervoer je onder meer artiesten en bewindspersonen. Daar komt meer bij kijken dan ik dacht. Zo ben je als directiechauffeur onder meer verantwoordelijk voor de preventieve beveiliging en moet je je ritten uitgebreid voorbereiden. Verder doe ik ook limousine vervoer, lange afstand ritten en incidenteel straattaxi.”

Wat maakt het werk zo leuk?

“Vooral de diversiteit. Soms heb je een klant in de auto die niks zegt, maar veel vaker komt het voor dat je merkt dat een klant de behoefte heeft om een gesprek aan te knopen. In sommige gevallen levert dat hele diepgaande gesprekken op. Dergelijke conversaties kunnen soms erg indrukwekkend zijn. Het mooiste is als je zo iemand hebt kunnen voorzien van goed advies. Dat geeft een voldaan gevoel. Als taxichauffeur verdien je misschien niet het beste salaris in de wereld, maar daar staat een boel tegenover. Ik ga nooit met tegenzin naar mijn werk, bijvoorbeeld. Dat is mij veel waard.”

Taxiwerq als opleider

Volgens Wilbert Wijnne, commercieel directeur bij Taxiwerq, is het voorbeeld van Erwin een van vele. “Wij hebben de afgelopen jaren duizenden werkzoekenden zoals Erwin opgeleid tot taxichauffeur”, zegt Wijnne daarover. “Als payrollorganisatie nemen wij het formele werkgeverschap op ons en gaan wij het dienstverband aan met de medewerker. Met acht gespecialiseerde afdelingen verzorgen wij niet alleen het salaris van onze medewerkers, maar zijn wij feitelijk meer een verlengstuk van de afdeling P&O van onze relaties. Aanvullend daarop verzorgen wij als erkend opleider dus ook de Basisopleiding-Taxichauffeur. Dit doen we in eigen beheer, met eigen instructeurs en voertuigen.”

“De insteek van Taxiwerq is dat wij een samenwerking voor onbepaalde tijd willen aangaan met onze medewerkers”, vervolgt Wilbert Wijnne zijn verhaal. “Erwin hebben we eind 2018 opgeleid, is begin 2019 gestart en zit inmiddels al geruime tijd en naar volle tevredenheid van zowel Taxi Groningen als Taxiwerq in zijn contract voor onbepaalde tijd. Wij hopen nog lang van waarde te kunnen blijven voor vervoersbedrijven en onze medewerkers”, zo besluit Wijnne.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie