Interview

Uber-baas Maurits Schönfeld heeft vertrouwen in hoger beroep: ‘Wij zijn positief gestemd’

ANP - Maurits Schönfeld
Maurits Schönfeld, directeur van Uber Noord-Europa, tijdens de zitting tussen FNV en Uber over de rechten van chauffeurs. ANP/Koen van Weel

Uber en FNV treffen elkaar vandaag opnieuw in de rechtszaal. De vakbond is van mening dat Uber een werkgever is en zich dus aan de landelijke taxi-cao moet houden. De rechter gaf FNV in eerste instantie gelijk. Het van origine Amerikaanse taxiplatform was het daar niet mee eens en ging in hoger beroep. In aanloop naar dit hoger beroep gaat Maurits Schönfeld, directeur van Uber Noord-Europa, in een exclusief gesprek met TaxiPro in op deze kwestie.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

4 reacties op “Uber-baas Maurits Schönfeld heeft vertrouwen in hoger beroep: ‘Wij zijn positief gestemd’”

Peter Vriens|19.06.23|13:49

“Uber-baas Maurits Schönfeld Kan in de rij van slaven houders toegevoegd worden, ondanks dat
een maatschappij van edelen niet meer zou mogen bestaan.
Hij is er kennelijk nog trots op ook.

Ryan Zerp|19.06.23|13:05

Hoe zit het dan met schijnzelfstandigheid. Wordt daar ook naar gekeken. Daar is immers toch de wet DBA voor. Waarom hoor ik niets daar over in dit hele verhaal.

Rik de Swart|13.06.23|22:16

Gewoon ondernemersdiploma herinvoeren. Simpele oplossing waarmee grote problemen opgelost worden. Niet alleen in de taxibranche.

Stef Bouwhuis|13.06.23|14:00

Waar de directeur niet eerlijk over is, is dat hij stelt dat Amsterdamse Uber-chauffeurs gemiddeld € 32,- per uur ‘verdienen’. Daarmee wil hij aangeven dat Uber staat voor een gezond inkomen voor de aangesloten zzp-chauffeurs.

Dat is natuurlijk een grote leugen. Als van die € 32,- per uur de brandstofkosten, auto onderhoud, auto afschrijving, verzekeringen zijn afgeschreven (-20% Uber?), dan houdt de chauffeur er minder dan een minimumloon van over. dat is minder dan de CAO voor chauffeurs.