Wethouder: ‘Situatie Amsterdamse taximarkt moet nu écht veranderen’

wethouder Egbert de Vries (vervoer en verkeer)
wethouder Egbert de Vries (vervoer en verkeer Amsterdam). Rechtenvrije foto van gemeentesite

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 53 procent van de taxichauffeurs in Amsterdam de afgelopen drie jaar betrokken was bij een strafzaak. Volgens verkeerswethouder Egbert de Vries maakt dit onderzoek nog eens duidelijk dat er iets moet veranderen. Hij wil de ‘verouderde’ taxiregels aanpassen en met grote regelmaat controles uit laten voeren op naleving van de regels. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Wethouder: ‘Situatie Amsterdamse taximarkt moet nu écht veranderen’”

Peter Vriens|17.12.21|13:45

De huidige Taxiwet zal moeten worden aangepast, om een goed funktionerende bedrijfstak te verkrijgen.
Dat zal de Vries of wie dan ook moeten onderkennen.
Na 21 jaar de zoveelste aanpassing en nog meer regelgeving zal niet helpen.
Daar worden we zo langzamerhand kots misselijk van.
53 % van de chauffeurs in de fout?
Oorzaak: 100% van de beleidsmakers heeft foute regelgeving gemaakt.
‘Wat je zaait zul je oogsten’.

Taxi Volendam|17.12.21|13:10

De Taxiregulering is in 2000 verlaten. Hoofdoorzaak waardoor het nu een bende is in taxi land!
De O.V. markt, een goed voorbeeld; Die is gereguleerd d.m.v. aanbestedingen om de volgende reden:
Veel bus of treinbedrijven die langs haltes/stations passagiers zouden mogen oppikken, maakt de spoeling te dun, gevolg: rode cijfers.
Dat wil de overheid niet, eigen belang.
Het zal met de Taxi weer moeten: Te lage omzet, geen verunning.
Lokale bedrijven moeten ook mee kunnen dingen aan lokaal vervoer.

Rex Urban|17.12.21|10:25

Na 21 jaar (landelijk?) Taxi wanbeleid is het welletjes.
Wanneer deze wethouder niet onderkent dat falen van het Taxibeleid te danken is aan ondeugdelijke regelgeving door onkunde van amtenarij, zal er niets verbeteren.
Ze lijken op brandweerlieden die hun eigen vuurtje’s aansteken om maar werk te hebben, en schuwen het niet om de branche in een slecht daglicht te stellen als gevolg van wat ze zelf veroorzaakt hebben.
De Branche moedwillig de vernieling in werken, dat is wat het is.

Tjerk Vinckx|17.12.21|01:18

Dit alles heeft er toe geleid dat hedendaagse taxi’s worden bevolkt door Eskimo’s welk voldoen aan de zogenaamde ILT wetgeving, waar neer je voldoet aan deze regels kan je gewoon in de drugs, wapens dan wel prostitutie handelen, je voldoet aan de gestelde eisen, daar heeft een ILT niks over te zeggen. Waar ga je dan op controleren …..AMBTELIJK KONIJN.

Tjerk Vinckx|17.12.21|01:12

daar had je toch genoeg vakbekwame TCA chauffeurs voor, die in het verleden dit werk naar behoren uitvoerde? Ook het feit dat je geliefde ambtelijke minkukels Uber omarmde heeft er mede toe geleid dat je nu met de gebakken taxi peren zit. Als PvdA wappie is het toch bij je bekend dat Netelenbos (uit hetzelfde PvdA wappie nest) verantwoordelijk is voor de huidige malaise. Dereguleren was het toverwoord, weg vakbekwaamheid en de Amsterdamse taxischool was ook passe.

Tjerk Vinckx|17.12.21|01:00

Ach ach, die Egbert, voordat hij verkeerswethouder werd deed hij vrijwilligerswerk voor de stichting Heen en Weer, daar werd je voor een euro’tje met een elektrisch wagentje van deur tot deur vervoerd, in het verleden hadden dit soort mensen een taxi vergoeding en konden zij gewoon naar hun kaartclubje, dokter of wat voor sociale gebeuren gaan. Daar heb je geen gesubsidieerde stichting voor nodig. Het hedendaagse doelvervoer/groepsvervoer wordt in Adam uitgevoerd door RMC uit Rotterdam,