Taxibranche schreeuwt om chauffeurs: terughalen na coronacrisis lukt zelden

Chauffeur, bestuurder
Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

De coronacrisis heeft het tekort aan chauffeurs in de taxibranche alleen maar verergerd. Nu de vraag naar zorgvervoer weer toeneemt, lukt het vaak niet om personeel terug te halen dat eerder noodgedwongen ontslagen werd.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

14 reacties op “Taxibranche schreeuwt om chauffeurs: terughalen na coronacrisis lukt zelden”

Kees Kardol|25.06.21|22:48

Tijdens carona hebben ze de chauffeurs met een kluitje in het riet gestuurd , en nu is er geen vertrouwen meer met de taxi-branch en worden ze elders veel beter betaald en behandelt dus die komen niet meer terug ?

John Van Wissen|23.06.21|22:04

Johan dat is nog niks,

Bij mij hebben ze auto’s gestolen wilde mij later nog een hand geven,,,auto’s volledig gestript sinassapel kistjes terug..banden verkocht geld gejat bekeuringen niet betaald waren spoorloos auto’s zonder pardon meegenomen in weekenden en dan TCA 500.000 taxi vergunning in de prullebak mijn nummers gratis ingeleverd en TCA heeft ze weer verkocht? falliet 10 jaar 1.157.000 doorgaan?? 2012 opnieuw begonnen alleen!!!!

Ingrid Elberse|19.06.21|16:07

Het beroep is een prachtig zorgberoep als je een sociaal mens bent die zich met hart en ziel inzet voor de mensen
en met name de zieke mensen. Maar maak er geen marktwerkende concurrerende taxibedrijven van, met directeuren die met de buit vertrekken en de bedrijven failliet laten verklaren. Een paar uitzonderingen daar gelaten.

Met vriendelijke groet,

I. Elberse, zz per Taxibarche en ervaringsdeskundige.

Peter Vriens|18.06.21|10:24

Het taxi vak moet aantrekkelijk voor chauffeurs zijn, dat is het nu in veel gevallen niet, mede als gevolg van onzinnige regelgeving, aanbestedingen en laag loon.
Dat los je niet op door werkverdeling of vrijwilligers op te leiden.
Dat kost ook onnodig veel geld en is nu niet eerlijk voor chauffeurs die alles wel volgens de wet moeten doen.
Je ziet bij veel bedrijven achter op de busjes: collega’s gezocht, al jaren lang.
Het is een probleem wat al jaren speelt en geen corona probleem.

Eric van Dulst|17.06.21|21:29

Er zijn ongetwijfeld taxi bedrijven bij wie het niet aantrekt. Wat de ene teveel heeft kan hij uitbesteden bij anderen. Werkverdeling noemen we dat. Maar dan ook echt werkverdeling. Nieuwe taxichauffeurs opleiden heeft niet veel zin bij een afnemende markt. In het uiterste geval kan de gemeente of verzekeraar aankloppen bij vrijwilligers die uiteraard wel een opleiding moeten volgen om een beetje kwaliteit te krijgen.

Cocky Schipper|17.06.21|15:15

Als eerste een veel beter C.A.O.
Betere werkomstandigheden.
Rex Urban jij heb het prima omschreven

Rex Urban|17.06.21|13:01

Verplicht aanbesteden: opdrachtgevers gaan voor de laagste prijs!
Lage lonen, daar zijn chauffeurs ook de dupe van net zoals de bedrijven.
Vrijwilligers staan nu klaar om het over te nemen voor nog minder geld.
Nieuwe chauffeurs haken af, als ze horen dat eerst een opleiding vereist is.
Hoogste tijd om het Taxi vervoer op de schop te nemen en de regelneuten aan te spreken op wat ze veroorzaakt hebben.
Systeem van voor 2000 zonder al die regelneuten was zo slecht nog niet. Integendeel !

Johan Halsema|17.06.21|12:24

heb zelf als loon chauffeur gewerkt daarna als werkgever had chauffeurs in dienst die ook wel eens te veel in hun eigen zak stopten juist even apart onderonsje met de chauffeur.
even uitleggen dat ze werknemer waren en hoe ze het netjes kon houden.
lang verhaal kort te maken .ach dat was vroeger toen schreef je poep met de lange oe.
vriendelijke groeten j.halsema

Johan Halsema|17.06.21|12:23

komt door al dat contract werk de loondienst chauffeur word niet beloont.
vroeger kon je nog eens een duitje bij verdienen boven je cao salaris
baas tevreden chauffeur tevreden op sommige inhalige personen na.
leven en latten leven.

Henry van der Aa|17.06.21|11:37

Wat een lachertje : deze mevrouw schreeuwt om chauffeurs > wil er graag 15 terug van de 30 die er uit gegooid waren
Komt goed wordt er dan met plaatstalen gezicht verteld > de tijd zal het leren : de vervangings markt taxi-branche staat “reeds klaar”
Compleet met nieuwe Elektrische Voertuigen en rijkelijk uitgedoste chauffeurs naar internationale maatstaven enz.enz.
Er is echter een groot manco de werkelijke kosten zijn zo hoog dat het niet loont tegen de opbrengst > nu niet en voorlopig niet

Johan Jacobs|17.06.21|11:17

Velen willen niet eens terug: lange dagen, veel onderbrekingen. Met dank aan de huidige CAO, die door werkgevers zelf is gestimuleerd en waarover ze nu gaan klagen? Tijd voor betere werkomstandigheden om dit mooie vak weer aantrekkelijk(er) te maken

Chris van Antwerpen|17.06.21|11:12

Het is een leuk vak, maar ondergewaardeerd en uitgebuit vaak. Vele uren, tegen of over de rand van de wetten en regels en daarbij vele weekenden moeten werken! Om het weekend dag of nachtdienst is prima, maar zelf bij een taxi bedrijf gewerkt waarbij elk weekend als soort van “verplicht” is. Daarbij nog steeds het vrij lage salaris maakt het allemaal niet aantrekkelijker.

Strange Inthenight|17.06.21|11:11

Bij eerlijk werk (?) hoort een eerlijk loon!

Strange Inthenight|17.06.21|11:07

Dan wordt het toch tijd om de lonen te verhogen, lijkt mij