Uber raakt vergunning voor Londen kwijt

Passagier Uber
Foto: Uber

Uber krijgt geen nieuwe licentie om in de taximarkt van Londen te mogen werken. Volgens Transport for Londen brengt de werkwijze van het taxiplatform de veiligheid van reizigers en andere betrokkenen in gevaar. Zo zijn er de afgelopen maanden zeker 14.000 ritten gereden door anderen dan de chauffeurs van wie de Uber-accounts in kwestie waren.

De Londense licentie van Uber staat al een tijdje op de tocht. TfL trok deze op enig moment in, maar omdat Uber bezwaar maakte, kreeg het bedrijf een tijdelijke vergunning voor ruim een jaar. In die periode moest Uber wel aantonen dat het op de goede weg was. Dat lukte ook ten dele, maar omdat het wat TfL betreft nog niet goed genoeg was, werd er onlangs opnieuw een tijdelijke licentie afgegeven. De onderliggende aanvraag voor een licentie met een langere looptijd is nu echter afgewezen.

Wanprestaties

Volgens Transport for Londen is er bij Uber sprake van een “patroon van wanprestaties” waardoor de veiligheid van met name passagiers in het gedrang is. De vervoersautoriteit heeft er geen vertrouwen in dat de fouten die zijn vastgesteld in de toekomst niet opnieuw kunnen worden gemaakt. Uber heeft zijn zaakjes in de ogen van TfL onvoldoende op orde om voor de benodigde vergunning in aanmerking te komen.

En er zijn ook nieuwe problemen aan het licht gekomen. Zo kunnen door een verandering in het systeem chauffeurs zonder autorisatie hun foto aan het account vaneen ander koppelen, wat misbruik van dat account in de hand werkt. Een klein probleem is dat niet: zeker 14.000 ritten zijn gereden door een ander dan degene van wie het chauffeursaccount in kwestie was. Een ander probleem was dat geschorste of uitgesloten chauffeurs gewoon een nieuw Uber-account konden maken, om daar vervolgens ritten mee binnen te halen. TfL erkent dat Uber stappen vooruit heeft gezet, maar vindt het tegelijk zorgwekkend dat het systeem van de taxidienst blijkbaar zo makkelijk te manipuleren is.

Bezwaar aantekenen

Al deze problemen zorgen er voor dat TfL er onvoldoende vertrouwen in heeft dat het systeem van Uber de veiligheid van de passagiers garandeert. Helemaal einde verhaal is het nog niet, want de taxidienst heeft 21 dagen om bezwaar aan te tekenen tegen het besluit om geen licentie te verstrekken. Gedurende die periode mag er nog wel in Londen gewerkt worden. Uber heeft al aangekondigd in beroep te gaan tegen de beslissing. Dat is ook niet vreemd: met 45.000 aangesloten chauffeurs en 3,6 miljoen gebruikers van de app per maand is Londen de grootste Europese markt voor het taxiplatform.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Uber raakt vergunning voor Londen kwijt”

Bertax Landsmeer|26.11.19|22:32

Ja en verzekeringsmaatschappijen moeten niet de jarenlange opgebouwde bonus van hardwerkende taxichauffeurs misbruiken om de schadelading te dekken van onervaren Uberrijders!

Ook deze maatschappijen en overheid hebben de plicht de mensen te beschermen tegen onervaren en onvakbekwame chauffeurs!

Uber liegt tegen Amsterdam over zogennaamde gezichtsherkennings software voor waarborging dat de rijder ook dé rijder is!

Beste klanten pas op de rijder heeft geen verzekering voor uw letsel!

Ram Ramos|26.11.19|14:48

Uber moet niet alleen stoppen in Amsterdam maar heel Nederland

Oktay Orgun|25.11.19|17:19

Uber moet stoppen in Nederland.
Uber betaalt geen belasting dankzij VVD.
Uber is een fraude bedrijf.
Uber chauffeurs rijden 20 uur per dag.
Uber chauffeurs doen belastingfraude.
Met een taxipas rijden 3 gasten zwart uber.
Uber chauffeurs maken elke dag aanrijdingen.
Uber licht klanten op met prijzen.
Uber app is verslavend en klopt de aanrij tijd niet.
Uber is gevestigd in Amsterdam en niet in Ierland. Belastingfraude.
Chauffeurs zijn in praktijk in dienst voor uber maar op papier zijn ze zzp.

Bert Welkers|25.11.19|15:03

Nu Amsterdam nog. Het zou de verkeersveiligheid enorm goed doen en de overlast van de vele rondrazende taxi’s verminderen. 14 % meer ernstige ongevallen sinds de komst van Uber. Of wil Amsterdam nog meer rapporten, slachtoffers en doorgaande onveiligheid? Minder afleiding, rij Mono, autoluw en dan toch de dwaze slaven van Uber laten voortrazen? Veiligheid leer je niet van een App, en zeker niet in het verkeer.