‘Koppel bijhouden CO2-uitstoot aan verduurzaming woon-werkverkeer’

Aftrap MaaS-campagne Eindhoven (foto ICT Group/Twycer)
Via ICT Group

Thuiswerken, de wens om zakelijk vervoer te verduurzamen en binnenkort ook nog het bijhouden van de CO2-uitstoot. Deze ontwikkelingen vragen van werkgevers dat ze op een andere manier invulling geven aan het woon-werkverkeer. Een oplossing daarvoor bestaat. “Je kunt een MaaS-app gebruiken om anders te gaan reizen én om het bijhouden van de CO2-uitstoot te regisseren”, vertelt Davy van de Haar, product director bij Turnn.

Turnn is een MaaS-app die al is uitgerold in de omgeving van Eindhoven. Het gebruik van een dergelijke app helpt werkgevers om anders te denken over mobiliteit. En dat lijkt nu meer dan ooit noodzakelijk. Medewerkers werken sinds de corona-pandemie meer thuis en naar verwachting is dat structureel. Is een leaseauto dan nog wel de juiste oplossing of zijn er aantrekkelijkere alternatieven? En hoe zorg je dat medewerkers voor de juiste dagen een thuiswerkvergoeding krijgen?

Daarnaast is dus recentelijk bekend geworden dat het kabinet wil dat grote werkgevers de CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden. In 2026 zou zelfs een begrenzing kunnen volgen. Maar tijdens een rondvraag van het Financieel Dagblad begin januari kwam hierop kritiek. Bedrijven zijn bezorgd dat ze extra data moeten aanleveren en dat het ze dus extra administratie kost.

Drie smaken

Een MaaS-app kan veel van die administratieve last wegnemen. In de applicatie van Turnn kunnen werknemers aangeven welke modaliteit ze gebruiken voor het woon-werkverkeer. Een werknemer heeft drie smaken om uit te kiezen, legt van de Haar uit. Thuiswerken, de reis plannen via de Turnn-applicatie met alle vervoersmiddelen die hierin zijn opgenomen of met de eigen auto of fiets op pad. Aan die verschillende modaliteiten wordt een hoeveelheid CO2 toegekend. Van de Haar: “Aan het einde tel je al die smaken bij elkaar op en dan heb je de uitstoot per medewerker, per modaliteit of voor het hele bedrijf.”

Voor het bepalen van de CO2-uitstoot worden vaste standaarden gehanteerd. Turnn krijgt voor een rit met het OV de CO2-uitstoot uitgerekend op ritniveau. Daarbij wordt onder andere gekeken of de reis is gemaakt met een elektrische bus en naar de bezettingsgraad. Hoe voller een bus, hoe beter voor de CO2-uitstoot per reiziger. Het bepalen van de CO2-uitstoot voor een ritje met een privé-auto, wordt gedaan op basis van informatie van de RDW. En hoe nauwkeuriger de bronnen waaruit Turnn kan putten, hoe nauwkeuriger de rapportage.

Van de Haar’s collega Dave van Straten vult aan: “Ik snap de bezwaren van werkgevers wel. Wat nu als een werknemer op de eerste werkdag zijn eigen auto neemt, de volgende dag met de bus gaat, op woensdag vanuit huis werkt en op donderdag zijn reis aflegt met de trein en de fiets? Het lijkt een onmogelijke klus om de uitstoot stuk voor stuk op te vragen bij de verschillende OV en lease-bedrijven of uit te rekenen. Maar in de app houden wij toch alle ritten bij en we zorgen ook dat gebruikers thuiswerkdagen kunnen registreren. Dus we koppelen het ontzorgen van werknemers bij het woon-werkverkeer aan het bijhouden van de CO2-uitstoot.”

CO2-budget

Het bedrijf ziet kansen om op termijn te werken met een CO2-budget. Voor diverse bedrijven is mobiliteit een van de grootste bronnen van schadelijke uitstoot. Als er straks een normering komt voor de uit te stoten CO2, kan Turnn dit gelijkwaardig verdelen onder alle werknemers. “Hoe duurzamer je reist, hoe meer budget je overhoudt”, legt Van Straten uit. Het bedrijf wil nog meer onderzoek naar dit budget doen, bijvoorbeeld of werknemers het begrijpen en hier behoefte aan hebben. Bovendien moet het ook in de Nederlandse wetgeving toegestaan zijn.

Een aanvullend kritiekpuntje op de plannen van het kabinet van werkgeversorganisatie VNO-NCW was dat er geen sprake mag zijn van schending van de privacy van werknemers. Maar daarmee zit het hier wel goed, benadrukt van de Haar. Het berekenen van de kilometervergoeding gebeurt niet op basis van GPS-data, maar met de optimale route van het huisadres naar het werkadres. Eigenlijk wordt hiervoor dus gewerkt met informatie die de werkgever veelal al heeft.

Uitbreiding app

De MaaS-app Turnn is in 2021 live gegaan en wordt nu gebruikt door werkgevers, waaronder ASML. Gebruikers zien nu alleen de besparing van CO2 ten opzichte van de eigen auto, maar het is de bedoeling om de app in het tweede kwartaal van dit jaar uit te breiden. Vanaf dat moment kunnen medewerkers ook opgeven dat ze bijvoorbeeld met een eigen auto naar werk reizen of dat ze thuiswerken. Hier zal dus meteen de CO2-besparing worden meegenomen. Daarmee spelen de ontwikkelaars in op de behoefte van de markt.

Bovendien zorgt de toevoeging van de eigen auto of eigen fiets ervoor dat er meer mensen worden bereikt met de app. Van de Haar: “We proberen mensen bewust te maken van de effecten die hun mobiliteitskeuzes hebben, maar om dat voor elkaar te krijgen moeten we de mensen die met de eigen auto reizen wel te pakken kunnen krijgen. Als we die groep niet kunnen bereiken, weet ik zeker dat ze nooit gaan veranderen.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.