Alsnog een langere trein op de Maaslijn
Op de Maaslijn wordt maandagochtend tijdens de spitsuren weer een langere trein ingezet. Vervoerder Arriva heeft de dienstregeling uitgedund vanwege de coronacrisis, maar in de spits blijkt de huidige capaciteit op maandag niet genoeg om reizigers de gelegenheid te geven om anderhalve meter uit elkaar te blijven.
Dit meldt dagblad De Limburger. Vorige week maakte Arriva bekend in Limburg nog maar eens per uur te gaan rijden. Ook op de Maaslijn tussen Venlo en Nijmegen. Maar de lengte van de huidige trein past niet bij de hoeveelheid reizigers, die tijdens op de relatief drukke maandagochtend nog gebruikmaakt van de trein op de Maaslijn.
Tevreden
Overigens laat de vervoerder weten dat de uurdienst over het algemeen goed werkt in de hele provincie. De drukte in de spitstrein op maandagochtend verklaart Arriva door studenten die op dit moment naar hun kamer in Nijmegen reisden. Een dag later was in dezelfde trein namelijk genoeg plek om de geadviseerde afstand te bewaren.
Alle vervoerders rijden nu volgens een basisdienstregeling. Dit betekent minder en kortere treinen en minder bussen. Arriva heeft daarnaast op enkele treinlijnen het eindstation aangepast. Het aantal reizigers is door de crisis fors teruggelopen. Er is bovendien minder personeel beschikbaar.
Lees ook:
Hoelang zal het trouwens nog duren voor de Maaslijn dubbelsporig is en geƫlektrificeerd? De treinen van Arriva rijden elkaar alleen maar in de weg en de goederentrienen die daar overheen rijden zijn eigenlijk tveel e groot en te lang voor een enkelspoor!
Goede zet van Arriva. Vervoerders moeten voldoende capaciteit (ruimte in de treinen) aanbieden om social distancing mogelijk te maken. Hoge bezettingsgraden zijn juist niet goed