Opnieuw hoge punctualiteit voor regionale vervoerders in 2012

Connexxion, trein

De regionale vervoerders hebben in 2012 opnieuw een hoge punctualiteit behaald ten opzichte van andere treinvervoerders. De punctualiteit nam wel iets af, van 93,4 procent in 2011 naar 92,4 procent in 2012. Dat blijkt uit het jaarverslag 2012 van ProRail.



De punctualiteit op het hoofdrailnet, waar de NS de enige treinvervoerder is, nam van 89,6 procent in 2011 af naar 88,5 procent in 2012. De gemiddelde aankomstpunctualiteit van de goederenvervoerders is gestegen van 77,7 procent in 2011 naar 81,4 procent in 2012.

Op tijd rijden

ProRail wil dat in 2016 95 procent van de passagierstreinen op tijd rijden. Om dit te realiseren zet de spoorbeheerder zich in om de storingshersteltijd te verkorten, het treinverkeer sneller te laten rijden na een verstoring en uitloop van werkzaamheden te voorkomen.

De puntualiteit van de internationale treinen Fyra, Thalys en ICE is toegenomen van 72,3 procent in 2011 naar 76,4 procent in 2012. Treinen die uitvallen, worden niet meegenomen in de berekening van de punctualiteitscijfers.

Treinbotsingen

Het kwam volgens de jaarcijfers van ProRail in 2012 een keer voor dat treinen met elkaar botsten. Daarbij ging het om de ernstige treinbotsing in Amsterdam waarbij een dode en vele gewonden vielen. Opvallend is dat de treinbotsing tussen twee goederentreinen op de Maasvlakte in Rotterdam in april 2012 niet wordt meegeteld in deze cijfers.

Volgens ProRail heeft dit te maken met de ‘Europese definitie’ van treinbotsingen. Onder de Europese definitie vallen treinbotsingen met een schade van ten minste 150.000 euro, botsingen waarbij dodelijke of zwaargewonde slachtoffers vallen of botsingen waardoor er langer dan zes uur geen treinverkeer mogelijk is op het gehele baanvak.

STS-passages

Het aantal STS-passages nam in 2012 toe naar 175 ten opzichte van 155 in het jaar daarvoor. Het treinongeluk in Amsterdam werd veroorzaakt doordat een machinist door een rood sein was gereden.

ProRail neemt samen met de gehele spoorbranche maatregelen om het aantal gemiste rode seinen verder terug te dringen. Een van de maatregelen is dat het treinbeveiligingssysteem ATB Vv  (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie) verder wordt uitgerold. ProRail heeft voor 2015 als doel dat er geen vermijdbare ongevallen meer plaatsvinden.

Risico-overwegen

Het aantal ongevallen op het spoor in 2012 ligt lager dan in het jaar daarvoor. Er was sprake van één ontsporing ten opzichte van drie in 2011. Het aantal ongevallen op overwegen is in 2012 verder gedaald. Helaas waren er in 2012 wel 14 dodelijke slachtoffers te betreuren.

ProRail gaat ook in 2013 verder met het verminderen van het aantal risico-overwegen en onbeveiligde overwegen en zal gerichte publiekscampagnes blijven voeren om het gedrag van overweggebruikers te beïnvloeden. Ook worden diverse proeven gedaan om lange dichtligtijden te voorkomen.

Spoorprojecten

In 2012 is ruim 1,2 miljard euro uitgegeven aan spoor- en stationsprojecten. Vorig jaar kwamen er 10 nieuwe stations bij op het Nederlandse spoornetwerk.

ProRail heeft eind augustus 2012 de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling van 2013 afgerond. De spoorbeheerder heeft alle treinritten van alle vervoerders bij elkaar gebracht en de spoorcapaciteit verdeeld waardoor in 2013 zo’n 3,3 miljoen treinritten over het spoor zullen gaan. Dit is een stijging van 100.000 treinritten ten opzichte van de dienstregeling in 2012.

Winst- en verliesrekening

Uit de winst- en verliesrekening blijkt dat ProRail in 2012 quitte heeft gespeeld.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.