Taxibeleid

Amsterdam wil gebied binnen Ring A10 omturnen tot uitstootvrije zone

Elektrische taxi's in Amsterdam
Elektrische taxi's in Amsterdam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Kim van Dam

De gemeente Amsterdam is van plan om vanaf 1 januari 2025 binnen de Ring A10 een uitstootvrije zone voor taxi’s in te voeren. Dit betekent dat alle voertuigen die vanaf die datum bij de RDW als taxi worden geregistreerd uitstootvrij moeten zijn, willen zij deze zone betreden. Voor bestaande taxi’s wordt een overgangsregeling in het leven geroepen.

Zo hebben vóór 2025 geregistreerde taxi’s met emissieklasse 5 tot 1 januari 2027 toegang tot de uitstootvrije zone. Taxi’s met emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang. Rolstoeltoegankelijke taxi’s mogen tot 2030 de zone betreden. “Met de overgangsregeling wordt meer tijd aan taxichauffeurs- en ondernemers geboden om de overstap naar een uitstootvrij voertuig te maken”, zegt een woordvoerder van de gemeente Amsterdam over de regeling. Taxiondernemers die door de maatregelen in de problemen dreigen te raken, komen in aanmerking voor een ontheffing.

Omturnen

Door het gebied binnen de Ring A10, dat nu nog geldt als milieuzone, om te turnen tot een uitstootvrije zone, hoopt de gemeente Amsterdam bij te dragen aan het reduceren van de CO2-uitstoot, schonere lucht en het verminderen aan verkeerslawaai. Ook voor bestel- en vrachtauto’s, brom- en snorfietsen en de pleziervaart gelden vanaf 2025 uitstootvrije zones.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Foto: gemeente Amsterdam

Taxiondernemers hebben van maandag 8 januari tot en met zondag 18 februari de tijd om hun mening over deze maatregelen te geven. Deze wordt door de gemeente meegenomen in het definitieve verkeersbesluit. Daarnaast organiseert Amsterdam twee webinars waarin uitleg wordt gegeven over de uitstootvrije zone voor taxi’s. Deze vinden plaats op donderdag 11 en dinsdag 16 januari.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.