‘Afschaffen examen taxi-ondernemer goed voor branche’

Sjaak de Winter, directeur RTC, Rotterdamse Taxi Centrale

Het vervallen van vakbekwaamheidseisen voor taxi-ondernemers is een positieve ontwikkeling voor de taxibranche. Het had geen toegevoegde waarde en leidde in veel gevallen alleen maar tot extra kosten voor de kleine zelfstandige rijder. Dat vindt Sjaak de Winter, directeur van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC).

De kosten voor de kleine zelfstandige taxirijder zullen in veel gevallen afnemen omdat de schakel van de vakbekwame er tussenuit gehaald wordt in de Vof-constructie of procuratiehouder, zo vertelt De Winter.

Vakbekwaam

“Dat de kleine rijder minder kosten heeft is gunstig voor zijn deelname aan de markt en de consument. Want hij moest eerst de kosten oprijden voor de verpachterkosten van de vakbekwame”, licht De Winter toe.

“Dat komt op verlies te staan van de vakbekwame persoon, maar dat zijn volgens mij toch laatste stuiptrekkingen uit het feodale tijdperk van Karel de Grote in de orde van leenheer, leenman en pachter.”

ZZP Taxichauffeur

Kernprestatie voor de reiziger is en blijft het ordentelijk en prettig vervoeren van A naar B, zo vindt De Winter. “De klant merkt er weinig tot niets van of iemand een loonchauffeur is of een ZZP‘er. Ook niet of het iemand is die in een Vof zit of werkt met een procuratiehouder. Al kost dat laatste wel geld.”

Ook brengt de afschaffing van de vakbekwaamheid taxi-ondernemers volgens de directeur gelijkheid in benadering van eisen aan beroepen. “Menig ondernemer behoeft voor een winkel ook geen papieren te halen. Waarom in de taxibranche wel?”, vraag hij zich af.

Procuratiehouder

“Brengt het een lager allooi ondernemer op de markt ? Lieten die zich dan tot nu toe weerhouden? Gingen die dan al niet in een Vof constructie of werkten die dan al niet met een procuratiehouder? Bij ons in Rotterdam wel hoor.”

De eisen van vakbekwaamheid waren toch al niet erg realistisch, zo vindt De Winter. “Aan een auto hoef je en mag je zelfs soms al niet meer sleutelen vanwege het computertijdperk met verval garantie bij zelf sleutelen. Dus waarom voertuigkennis afnemen?’”

Boekhouding

“Boekhouding besteedt men veelal ook uit, dus waarom dat examineren? Een ondernemersplan schrijven is in mijn ogen ook onzin omdat men slechts in de rij aansluit bij het station dan wel aansluit bij een centrale waar bepaalde zaken toch al collectief gedaan worden.”

“Bij liberalisering, waar ik overigens geen voorstander van ben, behoort als daar men al voor koos ook flink loslaten en niet weifelachtig liberaliseren”, aldus De Winter.

CBR-examen Taxichauffeur

Hij vindt wel dat de eisen aan taxichauffeurs (en dus ook zzp-ondernemers) zoals het taxichauffeursexamen bij het CBR gehandhaaft moeten blijven. “TTO’s zullen naar mijn verwachting leiden tot een verbetering in de grote steden waar problematieken het meest manifest zijn”, aldus de directeur RTC.

Auteur: Bart Pals

93 reacties op “‘Afschaffen examen taxi-ondernemer goed voor branche’”

Duco Douwstra|17.08.14|00:23

Beste Maria,Dat hoeft niet riskanter te zijn dan een boekhouder. Maar je moet oppassen dat de procuratiehouder geen overeenkomsten boven de € 500,– namens jou of jouw bedrijf aan mag gaan zonder jou schriftelijke toestemming ook de auto en bankrekening moet op jou naam staan.Hier staat iets over procuratiehouder http://diensten.kiwa.nl/vergunningen/ondernemersvergunning-taxi je mag mij ook bellen.

María Barral|16.08.14|01:42

kan iemand deze vraag voor mij beantwoorden?
is een het samenwerken met een procuratiehouder riskantvol?
en zo ja wat is er riskant aan?
mijn dank mvg maria

Peter Driessen|21.03.13|09:44

En dan het volgende dit is voor Duco Douwstra ik lees natuurlijk ook uw reacties.
Deze zijn zeer scherp en eerlijk.
Naar mijn mening heb jij meer toegevoerde waarde voor de taxi wereld als het hele overheids stelsel bij elkaar.
Dit is niet om te slijmen,maar echt gemeend.
Je gaat ervoor om het te verbeteren die hebben we nodig in dit land.
Hadden we die maar meer ,daar kan het knv en de div instanties wat van op steken ,en ik sluit me helemaal bij je aan gr Peter.

Peter Driessen|20.03.13|22:16

en alleen die gene die hier voor zijn, rijden in een vof of onder een procuratiehouder.
Ja dat kost inderdaad geld iedere maand.
Maar daar staat tegenover dat deze mensen wel het geld en de moeite er voor over haden om deze papieren te halen.
Dit was je eigen keuze .
Je had ook bij een baas kunnen gaan werken,weet je wel wat dat kost.
Eigen baas in deze tijd is echt geen lolletje meer en zeker niet met personeel’
Dit is bijna niet meer te betalen.
Sta daar maar eens bij stil.

Peter Driessen|20.03.13|21:55

Waar maken we ons nog druk om .
In de regering denken ze immers toch alleen aan hun eigen gewin.
En waarom dit achterlijk plan weer oprakelen.
Ik denk dat deze regering toch wel weet dat alles hier naar de kloten gaat.
Eerst moet iedereen zijn ondernemers papieren halen.
En dan weer niet.
Dat is vragen om moeilijk heden .
Want alleen die mensen die dit goed keuren zijn of te dom of te te lui om dit te gaan halen.
Ze zijn ons gek aan het maken zeker.

Ik denk dat ze het niet meer weten

Duco Douwstra|20.03.13|20:31

Beste Jan-Willem waarom pas na 5 X betrapt te zijn de pas voorgoed innemen? Daar snap ik helemaal niks van. Bij de 1e overtreding een halfjaar en daarna voorgoed de pas innemen. Een echte taxichauffeur gaat uit gewoonte en liefhebberij voor het vak helemaal nooit in de fout. Die weigert nooit, houd de deur netjes open, zegt goedemorgen middag of avond. Hij gaat netjes gekleed als een directie chauffeur, daar is hij trots op. Hij loopt er niet bij als een junkie, maar straalt vertrouwen uit.

Anonieme oudere chauffeur je hebt gelijk aanpakken die chauffeurs die een korte rit weigeren. omdat zij dan weer achter in de rij moeten gaan staan jammer dat moeten wij ook na een iets langere rit van 20 euro. en ook de eigenrijders in hun trainingspak of ouwe broek en vieze schoenen (gympies).
Pas innemen en pas terug geven als zij netjes toonbaar gekleed terug komen na 5 keer pas voorgoed innemen einde oefening

vrachtwagenchauffeur|06.06.12|13:23

taxichauffeurs net zo een opleiding geven als ook aan chauffeurs boven de 3500 kilo ! de opleiding kost 3700 als je alles in 1x haalt! en dan mag je net in loondienst rijden! plus elke 5 jaar 35 lesuren herhalings cursus! zolang dat niet het geval is bij taxichauffeurs kan ik me net zo goed door de eerste de beste snorder laten rijden , die heeft misschien meer kennis van het vak dan de mannen van de centrale zelf ! en scheelt me flink in de knip

Emmaplein_taxi|05.10.11|21:45

Op de site van de rijksoverheid staat onder de rubriek nieuws van beide bewindspersonen Melanie Schultz en Joop Atsma niets over het Taxivakbekwaamheid perikel.Misschien was het toch niet zo belangrijk voor deze beide personen.Vindt dat wel een minpuntje van deze minister en staatssecretaris. Het heeft de belastingbetaler alleen maar geld gekost.Maar dat is met zoveel dingen in Nederland.Miljarden naar Griekenland en voor tienduizenden Nederlanders een voedselbank,het lijkt wel de omgekeerde….

Emmaplein_taxi|04.10.11|21:21

Vandaar dat ze ook zijn afgezet. Ik heb geen hoge dunk van de VVD. Ze moeten eens nadenken bij de VVD hoe je minimum loondienst taxichauffeurs (staat zowat gelijk aan bijstand niveau) kan beschermen tegen vof of koppelbaas ondernemers. Laat die mensen zelf kiezen ze hebben immers allemaal de goede papieren anders waren ze allang van de weg geweest.

Emmaplein_taxi|04.10.11|21:20

Wat moet de overheid nu hard ingrijpen oudere anonieme chauffeur. Die VVD-ministers hebben andere dingen aan hun hoofd dan een vakbekwaamheid voor een taxi af te schaffen. Nee binnen de VVD is alles mogelijk als je maar een goede kruiwagen heb zoals Neelie voor Ayaan bijvoorbeeld. En zo had je ook Nijpels voor Charles Schwietert. Beide laatst genoemde mensen konden allen maar liegen over wie ze waren.

anonieme oudere chauffeur|04.10.11|18:13

De kwaliteitsverbetering zoals beoogd in 2000/2001 heeft jammerlijk(zoals uitgebreid voorspeld en gewaarschuwd) gefaald.
Als de overheid nu wat wil moeten ze hard ingrijpen.
In Groningen zijn mystery guests actief geweest van het ivw, hulde!!
Helaas lag de focus op hard rijden.
Daar is niemand roomser in dan de paus.
Maar administratief zijn er ook een aantal chauffeurs flink het haasje geweest.
Met als topper iemand die gewoon niks invulde, en geen gekeurde meter had.
Die is de Sjaak!

andré|04.10.11|12:26

Willen we de kwaliteit verbeteren dan moeten we nu de lat hoger leggen.En met periodieke screening van de onderemers kunnen we ook die achterlijke tto complot in de vuilnisemmer schuiven. Want die tto constructie doet mij denken aan een soort gangvorming (voor de crips, bloods en kkk) met ieder zijn eigen territorium en goedkeuring van de gemeente. Hoe corrupt kan dit zijn. Bouw er een hek omheen, dan kunnen ze er ook niet meer uit.

andré|04.10.11|12:24

De ondernemerseisen moeten niet afgezwakt maar juist aangevuld worden gezien de verantwoordelijkheid t.o.v. chauffeurs,klanten en overheid.De ondernemer moet uiteraard verstand hebben van talen, kledingvoorschriften,etiketten,topografie,sociale vaardigheden, omgaan met agressie, ehbo, slipcursus, basiskennis medicijnen, voertuigkennis (met nieuwe media), aanbesteding en ict.En natuurlijk is er een verschil tussen een chauffeur en ondernemer. Ondernemerschap is ook niet voor iedereen weggelegd.

Mike.Rotterdam|04.10.11|08:27

Sjaak,het ondernemersplan hoef je niet te maken,dat is nu financieel managment en calculatie. Beiden zijn best pittig,maar je moet toch kunnen rekenen of je kostprijs en dergelijke haalbaar zijn. Dan kan je wel een boekhouder hebben,maar het is toch fijn als je weet waar die man/vrouw het over heeft. Vind trouwens dat procuratie houderschap ook tegen het licht gehouden moet worden.

anonieme oudere chauffeur|03.10.11|22:01

Beheersing Nederlandse taal zowel mondeling als schriftelijk?
De stad waar je thuishoort niet elke keer doorkruisen met navigatie?
Terug naar een fatsoenlijk pak ipv Adidas/Nike schoenen, slippers,sandalen en god/allah weet wat ik de laatste jaren heb gezien!
Schade binnen een maand repareren, zo niet vergunning lamleggen tot het gerepareerd is.
En ergernis nummer1: Pak de rittenweigeraars spijkerhard aan.
Een klant is een klant, ongeacht of hij/zij nu 1 kilometer ver moet of 200 km.

sjaak de winter|03.10.11|21:55

Nu de minister besloten heeft om het vakdiploma voorlopig te handhaven en daarmee de angsten van velen zijn weggenomen, wordt het tijd om de inhoud van het vakdiploma te wijzigen. Niet langer het schrijven van een ondernemersplan want de meeste nieuwe toetreders sluiten uiteindelijk aan in de rij op de taxistandplaats. Geen technische voertuigkennis examineren, mag allang niet meer zelf repareren want anders vervalt de garantie. Maar in plaats daarvan realistische en haalbare eisen.

Emmaplein_taxi|03.10.11|21:06

Het is een grote zwendel van hoogwaardigheidsbekleders(Wouter Bos en Camiel Eurlings fijn achter een kinderwagen aanlopen en wat deed Hirsch Ballin eigenlijk in de U.S.A.of Ayaan zonder paspoort) en burgemeesters(Peper,Verver,Leers) ook niet veel soeps maar ja dat mag allemaal wel. Zo heb ik er nog een aantal namen van. Ik wil gewoon doen waar ik goed in ben en dat is een taxichauffeur zijn voor mijzelf zonder vof(pacht).

Emmaplein_taxi|03.10.11|21:04

Waarom wordt een taxichauffeur nu weer een cursus vakbekwaamheid in zijn maag gepompt,als je slaagt in 1 keer kost je dat circa 2500 euro. Waar moet je dat van betalen….toch niet van een minimum cao loon. Ik doe dit werk nu al meer dan 25 jaar (aantoonbaar) in Rotterdam,en van historische gronden hoor ik niks.

anonieme oudere chauffeur|28.09.11|14:31

Mooi gezegd Andre,
Maar kende de invoering van de vrije markt behalve hier en daar een goudzoeker met een beetje geluk al niet alleen maar verliezers?
Dit zal alleen maar meer leges voor de staat opleveren, dat is gewoon het enige wat telt.
Ik ben er 100% van overtuigd dat het ze geen ene moer interesseerd dat er mensen zijn die hun gezin niet meer zien omdat het water ze tot aan de lippen staat.
En dan per 1-1-2012 ook weer de bekeuringen/zorgpremie/eigen bijdrage om hoog gooien.

andré|28.09.11|10:10

Ik hoop dat er een mooie documantiare gemaakt wordt over de architecten van dit plan. Want ik herken nerderland soms niet meer terug, het lijkt hier wel een bananenrepubliek.

andré|28.09.11|10:10

De onderneming draagt zorg voor het veilig vervoeren van (soms) kwetsbare mensen, en heeft als taak de slechte chauffeurs eruit te filteren. Een ondernemer zou juist veel meer certificatie moeten hebben. De gemeente en tto’s staan toch veel verder bij de klanten vandaan. Daarnaast kan straks iedere kut-chauffeur een eigen tto beginnen in vrijwel alle gemeenten. Kortom dit wetsvoorstel kent alleen maar verliezers.

andré|28.09.11|10:07

Dit wetsvoorstel moet direct van tafel. Iedere vorm van vertraging of uitstel is onzinnig. Want de wildgroei die zal ontstaat is onhandelbaar. Als de overheid een paar duizend ondernemers niet kan screenen, dan zijn een paar duizend tto’s helemaal oncontroleerbaar. De gemeente heeft straks net zo veel invloed op een tto als op de hells angels. En zij hebben ook leden met een v.o.g. en diploma. Een taxionderneming is geen viswinkel of ijscomankeet, maar een maatschappelijk verantwoord beroep.

Emmaplein_taxi|24.09.11|08:19

Weet iemand wanneer de J. van Dijk en Dochters taxicentrale gaat beginnen in Rotterdam?!?

anonieme oudere chauffeur|18.09.11|19:51

Duco, 100% mee eens.
Ik hoop dat het verwachte nieuwe tarief de klant op basis van kwaliteit zal laten kiezen en niet meer op prijs.
De prijzen zullen veel dichter bij elkaar komen te liggen waardoor de kwaliteitschauffeurs het winnen van de gymschoentjes.
Het zal even duren, maar het is ook aan de chauffeurs om? klanten duidelijk te maken dat ze zelf mogen kiezen.
Zolang de overheid dat niet promoot ipv het al 10 jaar afgeschafte first in first out principe te handhaven tolereer je ellende

emanuel|18.09.11|02:02

Tip van de dag.

Waarom bellen jullie de overheid niet voor een taxirit i.p.v. de hele dag op straat centen te rapen.

Beter kunnen jullie met het gehele forum in dienst treden bij een groot taxibedrijf en daar
60 uren per week werken met een loon van bruto 600 euro en het geld gezamenlijk verdelen
in een V.O.F. constructie of beter in de nieuwe B.V. constructie (vanaf 1-1-2012).

Lees ook het boek is Straattaxi de centjestaxi.

Duco Douwstra|17.09.11|18:01

Wat een gemekker allemaal. Laat gewoon zien dan je een ondernemer waardig ben en haal even de benodigde vakbekwaamheid papieren. Ik sprak deze week een IVW inspecteur, die de afgelopen maand 2 keer privé een taxi heeft durven nemen vanaf een station. Hij nam niet de 1e taxi maar koos een nette taxi uit. Hij kon bij wijze van spreken nog net levend wegkomen omdat hij zijn IVW pas liet zien. Zolang de IVW niet het recht heeft om van dit tuig de pas in te nemen, zal het altijd een puinhoop blijve

Emmaplein_taxi|17.09.11|15:16

Degene die je dit allemaal kunnen aanbieden (vakbekwame) rijden zelf in een taxi Mercedes AMG. Op deze wagens zal ook wel erg veel werk zitten,zie ze namelijk nooit op standplaatsen,en met het werk van de bel kun je zo’n wagen niet bekostigen. Als je dan weet hoeveel chauffeurs er op 1 vof constructie rijden weet je gelijk wat het oplevert. Hoe bedoelt U het levert niks op(Esther).

Emmaplein_taxi|17.09.11|15:15

Hoe is het mogelijk dat je in een vof constructie binnen de grootste taxicentrale van Rotterdam (V.G.R.) zoveel moet betalen. Hiervoor krijg je niet eens een Mercedes maar een middenmoter,namelijk een Volvo. De prijs die je hiervoor betaald in de 4 weken is rond de 2500,00 ex btw euro en ja er moet ook nog diesel in a 150,00 euro per week. Mag je wel veel geluk hebben met het aanbod van taxiritjes,zo niet dan heb je pech en raakt je in de schulden.

Mike.Rotterdam|17.09.11|15:01

Is trouwens behoorlijk vervelend om je reactie in meerdere stukjes te verzenden.

Mike.Rotterdam|17.09.11|14:58

..Deze partij is compleet vergeten in het overleg en zijn ook niet goed vertegenwoordigd en dat mogen de kleine ondernemers zichzelf ook aanrekenen,omdat iedereen altijd zegt,eerst kijken of er iets doorheen komt en dan is het al te laat.Kom op voor jezelf en je zaak en reageer op de juiste momenten.

Mike.Rotterdam|17.09.11|14:58

Waarom doorzeiken wie er gelijk heeft,afschaffen zal geen kwaliteit opleveren. Schaf de mogelijkheden af van wanbeleid doormiddel van procuratiehouderschap of vof,s met meerdere boekhoudingen.Het is ongelooflijk hoeveel geld er in gaat zitten de laatste tijd om nog ondernemer te mogen zijn,het weegt niet op tegen de inkomsten voor straattaxi’s.

emanuel|17.09.11|13:21

Geachte Slapers,

Met deze nieuwe wet kan de overheid jullie nog beter controleren.

Gemeenten gaan weer extra voorwaarden invoeren om zo jullie gewonnen status van
zelfstandige chauffeur in te perken en door grote centrales als R.T.C. te laten
handhaven en te controleren. Chauffeurs gefeliciteerd met jullie nieuwe status die
door gemeenten en grote taxicentrales gereguleerd wordt.

Welkom bij de B.V. Overheid/Gemeente/IVW die jullie onderling tegen elkaar opzet en elkaar laat controleren.

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:35

Dit zijn meestal eenmalige kosten en veel kun je fiscaal wegschrijven.

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:34

Nee een taxichauffeur die echt voor zichzelf wil beginnen,werkt voor vrouw met of zonder kinderen,maar niet voor mensen die ertussen zitten en alleen de hand kunnen ophouden.wegschrijven. Ik wil ook nog ingaan op de uitspraak van Esther Sliedrecht en ik citeer(Dat er vergoedingen betaald worden aan een vakbekwaam valt wel mee.Dit valt weg tegenover de voordelen van vof. uitschrijven en inschrijven bij de kiwa kost veel geld. VOG aanvragen etc.)

Emmaplein_taxi|17.09.11|08:32

Ik vindt het heel veel gemekker van de overheid. Waarom wachten tot 1 Oktober 2011.Het is toch van de zotte om een taxichauffeur te zijn en dan te betalen aan een vakbekwame (schijnconstructies zoals procuratiehouder met vof) die mensen doen het ook toch niet voor niks,want het levert zeer veel op.

anonieme oudere chauffeur|16.09.11|13:58

Dat is een zeer verheugende ontwikkeling.
Misschien dat ze al die goudzoekers minister kunnen maken zonder diploma,s.
Dan weten we zeker dat het land naar zijn grootje gaat!!
Laat ze eerst maar eens een keiharde eis stellen voor wat betreft het beheersen van de Nederlandse taal en normen en waarden.
Daarnaast moet je wagen schadevrij zijn en elke rit moet uitgevoerd worden.
Dan heb je kans dat alles weer normaal word.
Eerder niet, hoe jammer dan ook.

Duco Douwstra|16.09.11|10:48

dragen enz. dat is natuurlijk normaal. Dus laat eerst zien dat je ook in staat ben om administratie te voeren, een auto kan financieren en verzekeren en omzet kan draaien enz. Als je straks iedereen ongecontroleerd de vrije hand geeft, dan zal de ellende groot zijn. Veel startende chauffeurs zullen vanwege de zeer slechte verdiensten al snel de hele dure taxi verzekering niet kunnen betalen. En de administratie niet kunnen bijhouden, dure boekhouder. De Minister gaat het al uitstellen, dus!!!

Duco Douwstra|16.09.11|10:41

De chauffeurs die hier allemaal zeggen dat het afschaffen van het ondernemers diploma een goed plan is, omdat ze in dure VOF’s zitten. Zijn chauffeurs die allemaal zelf ook al een ondernemers diploma hadden kunnen halen. Maar als je daar niet toe in staat ben, dan is het goed om onder toezicht te staan van een VOF. Dan worden de administratie, de auto, onderhoud en verzekering en overige allemaal voor hem geregeld. En dat zoiets geld kost omdat de VOF een boekhouder moet betalen, BTW af moet .

Fouad|15.09.11|21:50

BEDANKT VOOR AFSCHAFFING ONDERNEMER DEPLOMA ZO KAN TAXI CHAUFFEUR BEGENEN MET EEGEN TAXI

fazel|13.09.11|11:21

Het is goed voor iedereen .
Een goed plan.

emanuel|12.09.11|17:29

Mr. Wacko,

Leer eerst de nederlandse taal en schrijf dan een reactie en wedden doe je in een gokhal als
tenminste geld hebt.

jackson|08.09.11|20:14

al die klagers die BANG zijn voor het weg vallen van het ondernemersdiploma daar durf ik te wedden dat 95%een vof heeft en gemiddeld 550 vraagt om er in te kunnen er zijn er die 1000€ vragen en die chauffeurs beginnen dus met een dikke min ik spreek uit ervaring je kan nog zo goed je best doen schone schade vrije auto geen streken maar met zo een min bedrag de maand beginnen is niet leuk dat was mijn reden om te stoppen omdat de bijstand simpelweg meer opbracht.fov houders misbruiken mensen.

anonieme oudere chauffeur|27.08.11|00:59

En daadkr8 en lef en kennis van zaken………………..

andré|26.08.11|18:48

Volgens mij hebben ze jouw flink te pakken gehad, ouwe.Maar ik heb nooit proplemen gehad met welke instantie dan ook, en ik ben vaak genoeg gecontroleerd.Bij vragen en/of onduidelijkheid neem ik altijd contact op met de betreffende instantie.Ik heb ook geen moeite met het betalen van belastingen.Alleen merk ik nu dat er te veel “bedrijfjes” bij komen die de boel belazeren en zij worden nog beloond ook.Wij blijven afwachten in verwarring en merken dat het de overheid ontbreekt aan (super)visie.

anonieme oudere chauffeur|25.08.11|09:51

@ andre.
De staat heeft toegelaten dat het ondernemersdiploma misbruikt werd door het niet consequent handhaven van de regels.
Toen ik per 01-01-2004 mijn bedrijf liet overgaan in de b.v van iemand anders zodat mijn personeel iig kon doorwerken liepen er achteraf al proefprocessen die bekend waren bij het ivw/rvi.
3 x raden wat voor soort mensen zo slim waren om er werk van te maken en 3 x raden wat voor naieve plichtsgetrouwe sukkel ik ben……………..
Als kaaskop sta je met 3-0 achter.

andré|25.08.11|00:49

Het lijkt erop dat de overheid last heeft van het stockholmsyndroom. Want zij toont medelijden met mensen die vastzitten in een systeem, waarin het ondernemersdiploma misbruikt wordt door straattuig. Het wegnemen van de ondernemers eisen geeft minder administratieve lasten voor deze analfabetische ondernemers. Reken maar dat de fiscale en maatschappelijke problematiek hoger zullen zijn. En dan hebben de politici het over de kenniseconomie en veiligheid op straat, maar stimuleren geen van beide.

Mike.Rotterdam|24.08.11|07:19

Op deze manier is het voor de overheid en verzekeringinstanties gelijk veel goedkoper om mensen om te scholen naar zelfstandig ondernemer.De kosten van een opleiding valt weg en ze zijn veel sneller van deze mensen af.Alleen de vergunningkosten met de pas hoeven ze dan te betalenl.Dat er misschien een branche verder aan kapot gaat maakt niemand daar wat uit.Voor hun die geen kosten meer hoeven te maken voor een procuratiehouder,ook je omzet gaat achteruit.Ben je daar dan blij mee?

turbo edje|22.08.11|19:33

esther sliedrecht,maak je niet zo druk hier op dit forum ,door de afschaffing krijg jij het alleen maar drukker en mij scheelt het € 400 per maand die ik nu aan iemand betaal,hartelijk dank melanie xxx

andré|22.08.11|18:08

Zij zullen ook eerder afglijden naar de georganiseerde misdaad die op de taxistandplaatsen gaan bivakkeren en deze als uitvalsbasis gebruiken voor hun louche handel. Het bedrijf aanpassen aan veranderingen is inherent aan het ondernemerschap. Maar dit wetsvoorstel zorgt voor een onherstelbare ontwrichting in de taxisector, waardoor veel hardwerkende, betrouwbare en eerlijke ondernemers zullen stoppen. Resultaat is verval.

andré|22.08.11|18:07

Er is niks mis aan nieuwe, innovatieve, slimme ondernemers. Maar de nietsvermoedende, ontwetende, naievelingen zullen niks toevoegen aan de taxisector. Zij zitten nu in een fase waarin de hele meute henzelf allemaal zelfstandig noemen, omdat er één persoon onder hen een diploma heeft. En nu gaan ze naar een fase toe, waarin de hele familie taxichauffeur is, omdat er één persoon een chauffeurspas heeft.

emanuel|21.08.11|14:26

De winter?

Welkom Polen, Roemenen, Kosovaren, Albanezen, werkelozen, afgekeurden, etc. op de taxibazaar werkvoorziening overheid (T.W.O.) Uw pasje is te verkrijgen bij Albert Heijn of bij de Sociale Dienst van uw gemeente.

Voordeel overheid is dat deze geen vage constructies als procuratiehouderschap of V.O.F.
constructies hoeft te controleren. Terug naar het oude mafiasysteem, zoals R.T.C. en T.C.A.
+ gemeenten. TX wordt ook dan overbodig.

Groeten aan de nieuwe macht (Illuminati)

Ronald|20.08.11|13:23

Het verder aanscherpen van de regels om VOF’s / Procuratieconstructies tegen te gaan, zal de kwaliteit doen verbeteren. Het afschaffen van de vakbekwaamheidseis niet. Ik zie nu al halve tamme mensen als “eigen” baas, op witte blanco A4’tjes een absoluut ontoereikende rittenstaat bijhouden in een oude MB met gladde banden. Vakbekwaam? Totaal niet. Procuratie, you bet.

ali|19.08.11|23:32

In plaats van dat ze de taxi branche gaan opruimen/schoonmaken, willen ze iedereen die in het bezit is van een chauffeurspas een vergunning aanbidden en dan hebben ze het over kwaliteit. Ze moeten eens beginnen met chauffeurs die geneens het nederlandse taal beheersen eruit te vissen. De nieuwe wet gaat net als al die andere wetten hiervoor ten koste van de bestaande goeie ondernemingen. Afschaffen van de vakbekwaamheid gaat ervoor zorgen dat het juist veel slechter wordt met de taxi branche.

anonieme oudere chauffeur|19.08.11|22:19

@antonioni,

Mij werd in 2003 verteld door Dhr A den Bleeker van de toenmlige rvi( rijksverkeersinspectie)
dat procuratiehouderschap niet meer mocht m.i.v. 01-01-2004.
Dit werd mij verteld in september 2003.
Ik brave Hendrik met 40 man personeel en 18 wagens d8 ik moet snel handelen.
Vervolgens ging ik in zee met een dubieuze bv en 10 maanden later was ik alles kwijt.
Nooit een sorry van de kant van de betreffende inspecteur.
Ik had een top bedrijf. ik vertrouw de staat nooit weer!!! zoz

hans hoff|19.08.11|19:41

duco wees nou eens positief,wat busje komt zo plaatst is een stap in de goede richting,en ik sluit mij daar bij aan.

esther sliedrecht|19.08.11|19:00

ik had een reactie staan aan busje komt zo , maar heb het verwijderd.
Die tekst is zo’n onzin.

gelukkig dacht ik dat niet als enige…..

Duco Douwstra|19.08.11|18:56

Dromen, van sprookjes. We schaffen de extra drempel af om ondernemer te worden dan komt er een fee met een toverstokje en plotseling worden de slechte chauffeurs allemaal voorbeeldige taxichauffeurs. Dom, dat we daar toch nog niet eerder aan hebben gedacht, dom hoor. Natuurlijk juichen alle chauffeurs, zonder ondernemers papieren deze maatregel toe. Maar el motief dat het dan beter wordt ontbreekt geheel. We kunnen natuurlijk ook alle stoplichten weghalen dan rijd er nooit meer iemand door rood

busje komt zo|19.08.11|17:28

ook van mij een boeket melanie,en die zakkenvullers met de v.o.f.jes die hebben straks het nakijken,gewoon terug naar de eenmanszaken ,allemaal je werk goed doen,klanten goed behandelen ,normale prijzen hanteren,geen koffergeld,geen korte ritten weigeren,niet bewust omrijden,schone schade vrije ,rookvrije taxi”s,chauffeur een pak aan en deoderant op en dan zul je zien dat de consument weer een taxi durft te nemen.

anonieme oudere chauffeur|19.08.11|02:24

@ stofjas Utrecht.
Ben het volledig met je eens.
Het is gewoon de weg van de minste weerstand.
Ze zijn gewoon te laf om toe te geven dat ze het 10 jaar gelden hopeloos verknoeid hebben.
Met zijn allen het binnenhof blokkeren?

Duco Douwstra|19.08.11|00:46

Als er linke constructies zijn dan moet je DIE aanpakken. De constructie’s die echt niet deugen zijn makkelijk op te sporen. Als het dak van je huis lekt, dan haal je toch ook niet het hele dak er af. dan lekt het dak niet meer, maar je zit wel nog meer in de problemen. De deregulering is ook zo ontstaan, er was een probleem in Amsterdam, de TCA had een soort monopolie, dus om dat Amsterdamse probleem op te lossen. Hebben ze alles vrijgegeven. Maar we gaan straks weer verpachten, is dat goed?

Henk|19.08.11|00:39

Amsterdam is nu al een aanfluiting op gebied van taxibeleid kijk maar naar het cs en op Schiphol .als ze dit al niet kunnen handhaven hoe denken ze straks al die andere mongolen te kunnen aansturen Die denken dat ze allemaal rijk kunnen worden op die taxi.

Roy|18.08.11|22:34

Jan,Leg eens uit waarom de minister een boeket verdiend? Wordt het beter voor de branche nu een Taxibedrijf starten makkelijker wordt? Misschien hebben we iets gemist. , kan toch?

jan de wegpiraat|18.08.11|14:18

helemaal gelijk sjaak,jammer voor die beunhazen die nu de zakken vullen met linke constructies,en de minister stuur ik een mooi boeket.

andré|18.08.11|01:58

De overheid heeft simpelweg de capaciteit niet om de gevolgen van dit beleid in goede banen te lijden. De maatschappij krijgt straks weer de rekening gepresenteerd.

andré|18.08.11|01:57

Ondernemen kan iedereen. Als gij voorbereid bent is de kans groter dat gij succesvol wordt. Zonder specifieke vakkennis kom je gewoon niet ver in Nederland. En concurrentie is goed voor de marktwerking, maar straatterreur op de taxistandplaatsen niet. Mensen die geen verstand hebben van wetten en regels (of normen en waarden) zijn dikwijls geneigd hier iets anders op te verzinnen. Noem het maar: territoriumdrift.

Taxi 10000|16.08.11|19:04

Voor 2000t moest elke ondernemer aantonen met contracten dat hij voldoende zou omzetten. Daarnan hoefde dat niet meer en kon elke sukkel op een standplaats gaan staan. Nu is geen vakbekwame meer nodig die controleert en moeten we maar zien wat de gemeenteambtenaren voor regeltjes bedenken. Die hebben toch tijd zat om de volgende proefballon op te laten.

Sorry, meneer de Winter, ik ben voor het afschaffen van regels, maar we leven in Nederland, dus dat is een utopie. Ik zie niet veel positiefs.

Peter.|16.08.11|15:07

Effe op een rijtje.
sinds dit kabinet er is
we hebben het onderwerp b.c.t lopen.
we hebben het onderwerp nieuwe tariven plus printer lopen.
we hebben het onderwerp t.t.o lopen.
we hebben het onderwerp b.p.m en wegen belasting lopen.
en tot slot het onderwerp vrij stelling verguningen lopen .
Dan hebben we de zaak Griekenland nog .
En dan zit er het eerste rondje cabinet Rutten weer op.
wat hebben ze toch hard gewerkt ,met ons geld.
Is Balkenende wel weg???????

Esther Sliedrecht|16.08.11|15:06

de firmanten in een vof hebben samen 1 boekhouding, de kosten worden verdeeld. Kosten voor het doen van een eenmanszaak zullen voor de firmanten die zzp-er worden hoger uitvallen. Ook cijfers voor de leasing zijn van een vof beter dan een eenmanszaak,omdat alle getallen meegeteld worden. Dat er vergoedingen betaald worden aan een vakbekwaam valt wel mee.Dit valt weg tegenover de voordelen van vof. uitschrijven en inschrijven bij de kiwa kost veel geld. VOG aanvragen etc. Denk na allemaal.

Esther Sliedrecht|16.08.11|15:02

Heer de Winter,Ik weet niet wat ik lees !!!! U was tegen de taxi wet 2000, want toen kwamen er opeens heel veel taxiondernemers erbij. Nu zegt u Hoera.Zoals u weet doe ik de administratie van vele taxi ondernemingen en ook heel veel die bij de RTC rijden.U zegt dat de vergoeding hoog is die een firmant aan de vakbekwaam moet betalen.
Zijn uw kosten dan niet hoog. In 2010 opeens contributie gaan heffen voor de RTC. (buiten de contri voor huur mobi) De Goede Raad verdient ook bakken met geld!!!

Henk Bulter|16.08.11|14:29

Hebben de RTC taxi’s nog geen modern geautomatiseerd systeem, die de rittenstaten online uit kunnen printen? worden de verrichtingen van alle RTC auto’s niet per seconde en per meter vastgelegd. Kunt u bij klachten, achteraf niet precies zien wat de betreffende taxi heeft gedaan. Als u dat al wel allemaal kunt nakijken, waarom dan toch een BCT? Gaan we straks ook terug naar houten wielen? zodat we geen lekke band meer te kunnen krijgen. Laten we ambtenaren en KNV bepalen wat voor het beste is

Henk Bulter|16.08.11|14:21

Geachte heer Sjaak de Winter, Heet u niet aan de basis gestaan van het mislukte TX-keur en bent u niet weggelopen bij de Km beprijzing (wachttijd uit de meter) en bent u niet weggelopen bij de eerste BCT besprekingen. Voor de RTC doet u het geloof ik wel goed, maar voor de rest loopt u voornamelijk weg als er problemen aan de orde zijn. U bediend zich graag van wollig en vooral filosofisch taalgebruik, maar wat heeft u echt voor positiefs gerealiseerd voor de taxibranche? Hebben de RTC taxi’s

Cor van Tuil.|16.08.11|12:40

Heer de winter U zegt: ”doorgevoerde liberalisering niet terug te draaien is, helaas.”
Met andere woorden , al het goede wat er was kan niet terug gedraaid worden omdat er anders
de politiek verantwoordelijken mee beschadigd kunnen worden,?… Als er een brug instort door een foute constructie, bouw je die brug dan weer net zo op?
Wanneer we problemen op deze manier oplossen voorspeld dat niet veel goeds.

(Lastig lezen Dirk, ik ben maar taxiondernemer sorry)

Wiel@taxi|16.08.11|12:24

Volgens mij weet meneer De Winter niet dat de gemeenten het aantal TTO`s niet mogen bepalen en geen maximum aantal aan TTO`s mogen stellen omdat dat in strijd is met de europese richtlijnen.
Taxiondernemers moeten straks blij zijn als ze maar hun kosten kunnen verdienen, want de markt gaat zeker overvol raken.

Dirk|16.08.11|12:09

Volgens mij weet meneer De Winter niet dat de gemeenten geen maximumaantal TTO`s mogen hanteren ( Europese riichtlijnen ) of iemand die aan de eisen voldoet de vergunning weigeren.
Het wordt straks dus een chaos let maar op.

Cor van Tuil.|16.08.11|11:34

Heer de Winter, kunnen er bij Uw centrale of een TTO , een onbeperkt aantal taxi’s toetreden? zo ja , is dat haalbaar voor de omzet per uur per taxi, zo nee, en dat zal het gevolg zijn, gaan we dan TTO’s en de bestaande taxi centrales na b.v. 10 jaar saneren, hoe ?
Politiek is ook vooruitzien,
Gaan de TTO’s zich vestigen buiten de steden, waardoor het gaos zal blijven, nog 10 jaar doormodderen? .Op deze manier is en blijft het een eindeloze soap.

Money Maker|16.08.11|09:52

Wat een slecht uitspraak,
Dhr. winter gaat er zelf van vooruit.
volgens mij draait de wereld links om.
Nederland gaat echt achteruit.

Mike.Rotterdam|16.08.11|07:49

Waar eerst bij een foute procuratiehouder na controle een hele groep die daar onder vielen buiten spel gezet kon worden zal nu iedere ondernemer apart aangepakt moeten worden als hij fout is.Hier zullen niet genoeg mensen voor zijn om te controleren en zuller er dus gewoon overvolle standplaatsen blijven bestaan.Ik denk dat er bij de RTC ook ondernemers zijn die niet gelukkig zijn met de nieuwe regeling.De TTO zou kunnen werken als er maar een limiet op het aantal taxi’s in de stad zou zijn.

Duco Douwstra|16.08.11|00:40

Sorry Sjaak, onze meningen liggen wel eens vaker uiteen. Maar omdat er procuratiehouders zijn of VOF’s die niet aan de verwachtingen voldoen, is het toch geen oplossing om de markt nog verder te versplinteren of vervuilen. Als ik een ontstoken vingen heb laat ik ook niet mijn hele hand of arm amputeren. En de verwijzing naar de verwachte TTO is ook niet reel, dat is nog een zwembad zonder water, dus daar kan je beter nog niet in duiken. De BCT flop staat ook al 11 jaar in de planning/steigers

arie|16.08.11|00:21

dit is de genade klap voor de meeste…
waar gaat dit heen?

nog 1 certificaat te gaan:)|15.08.11|23:09

@Stofjas utrecht
Dat zou meer zoden aan de dijk zetten dan de sluisdeuren openzetten en maar hopen dat we de voeten drooghouden.

Peter.|15.08.11|19:32

En dan maar zeggen dat er een bepaalde cultuur achterlijk is .
Ik denk dat Nederland zo lang zamerhand achterlijker is als deze betreffende cultuur.
En voor de grote ondernemer in de randstad jullie hebben dit desteids veroor zaakt.
En nu hopen de heren in Den Haag dat jullie iets geleerd hebben ,en voor alle geleden schade worden juist nu beloond.
En de kleine betere ondernemer is bedankt voor het mee helpen
Wat zijn wij voor de gek gehouden .

..

Antonioni|15.08.11|19:25

Aan het begin van de deregulering kreeg ik te horen dat de vof die mijn maat en ik hadden opgeheven moest worden, of we moesten alle inkomsten gelijkelijk verdelen, hadden geen trek in al dat gedoe dus dat werden twee eenmanszaken. Vlak daarna hiad je vofs met procuratie te over, misstanden alom.
Inplaats an slecht beleid terug te draaien worden nu alle sluisdeuren opgegooid,degenen die de taximarkt nog niet opkonden komen nu ook.
Onze Rotterdamse mijnheer is tegen de deregulering

Roy|15.08.11|19:22

Wat houdt die positieve ontwikkeling in,in een overvolle taximarkt die U aangeeft heer de Winter?
Gaan gemeenten dadelijk regels maken om de rommel op te ruimen? Zijn er dan ineens ideen hoe het wel moet zonder de door paars doorgevoerde liberalisering aan te passen ?Of vindt U dat er te weinig Taxi eenheden op de weg zitten? Is de spoeling nog niet dun genoeg?Zijn er dan plotseling wel mensen met een werkbare visie op de toekomst van Taxi Nederland.
Moeten we op deze weg doorgaan, uitleg svp.

Antonioni|15.08.11|19:21

vervolg: maar gaat nu op zn rug nadat ie nog even voor het haagse karretje is gespannen.
gooi die sluisdeuren maar open, is goed voor de branche.
je bent 11 jaar genaaid de meeste beloftes zijn niet nagekomenp en toch ga je dit zeggen.
Straks word handhaving de enige manier op het in toom te houden, nou in Amsterdam kunnen ze nog geeneens 1 standplaats handhaven, laat staan een hele stad.

Stofjas utrecht|15.08.11|18:26

Schandalige uitspraak.
Ik vind dat iedere rijder vakbekwaamd moet zijn en dat er geen vofs mogenljk moet zijn zoals sommige doen met 15man op 1 vergunning.
Dat zal pas flink opruimen.

Sjaak de Wit|15.08.11|18:04

Meneer de Winter,
Uw standpunt komt op een erg ongelukkig gekozen tijdstip en geeft de branche geen duidelijkheid.
De werkelijkheid is ook dat er veel leugens bij I.V.W. op hun site staan en dat deze nog steeds
aangepast dienen te worden om erger te voorkomen.
Wat geliberaliseerd is niet half doen zegt U ??? Dus door gaan met onzin en niet proberen te redden wat er te redden is? Is dat het alternatief ?. Ik moet weer naar school , want hier snap ik echt niets van.

Sjaak de Winter|15.08.11|17:05

Ten aanzien van de reactie van de eerste reactie als dat de RTC verlegen zou zitten om aansluitingen. Dat is onzin wij hebben een bepert aantal aansluitingen om voor alle aangeslotenen voldoende werk te kunnen aanbieden. Dat is dus geen verborgen agenda die hou ik er niet op na.

Sjaak de Winter|15.08.11|17:03

De liberalisering is zeker niet positief geweest voor de markt, daarom ben ik er altijd op tegen geweest. Maar ik ben wel een reaal politieker zoals dat heet en leg me dus wel neer bij de werkelijkheid. Die werkelijkheid is dat de onder paars in vele branches doorgevoerde liberalisering niet terug te draaien is, helaas. Als men dan eenmaal heeft geliberaliseerd moet men het ook niet half doen. Vandaar mijn standpunt.

Dirk|15.08.11|16:44

Meneer de Winter leg u eens aub ff uit waarom de ondernemers in busvervoer en goederenvervoer dan wel vaakbekwaam moeten zijn?
Als u praat over glijkheid in benadering van eisen aan beroepen dan moeten de vakbekwaamheidseisen voor bus en goederenvervoer ook afgeschaft worden..
gelijke behandeling dus….

Dirk|15.08.11|15:01

Meneer de winter u verglijkt een winkel met een taxionderneming?
Een taxi vervoert mensen. De ondernemer moet weten hoe hij zijn auto`s moet onderhouden voor de veiligheid van zijn personeel en andere weggebruikers.
Dat is volgens u niet meer nodig.
Trouwens dat wordt niet zomaar afgeschaft. Ik heb het debat tussen mevrouw Schultz en de tweede kamer op internet gelesen. De gemeentes krijgen de bevoegheid om eisen te stellen als ze dat willen en dus ook de vakbekwaamheidseis.

Sjaak de Wit|15.08.11|13:47

Hr. de Winter,

“Bij liberalisering, waar ik overigens geen voorstander van ben, behoort als daar men al voor koos ook flink loslaten en niet weifelachtig liberaliseren”, aldus De Winter.

Dit is tegenstrijdig voor zover ik U begrijp : omdat,
Als U niet voor liberalisering bent, waarom bent U dan wel voor het toetreden van de markt vergemakkelijken . Is dat de laatste 10 jaar positief voor de branche geweest dan?
Dit kan je niet los van elkaar zien dunkt mij.

amsterdamse taxichauffeur|15.08.11|13:18

tuurlijk vindt hij het goed voor de branch hij gaat er alleen maar meer mee verdienen als er zoveel taxi’s bijkomen gaan er ook meer taxi bij hem aansluiten dat vindt hij natuurlijk geen slecht idee