Berijder van speed-pedelec voelt zich niet veilig op de rijbaan

De speedpedelecrijder voelt zich – ook met helm – niet veilig op de rijbaan. En hij rijdt een aanzienlijk deel van de afstand op het fietspad, waar hij eigenlijk de rijbaan zou moeten kiezen. Dat blijkt uit een onderzoek van de SWOV.

Volgens de nieuwe wetgeving is de speedpedelecrijder verplicht een helm te dragen en – wanneer er geen fiets-/bromfietspad is – verplicht om op de rijbaan te rijden.

Om de effecten van deze nieuwe plaats op de weg te bestuderen heeft men 30 personen gedurende enkele weken met een speed-pedelec laten rijden en daarbij continu het natuurlijke gedrag en de omgeving geobserveerd. De deelnemers aan dit onderzoek gebruikten deze speed-pedelec voor woon-werkverkeer. De speed-pedelec was uitgerust met twee camera’s met ingebouwde GPS en accelerometer om het rijgedrag, de plaats op de weg, de snelheid en de verkeersomstandigheden te registreren.

Het onderzoek toont aan dat er grote verschillen zijn tussen speed-pedelecrijders: ‘dé speed-pedelecrijder’ lijkt niet te bestaan. Een aanzienlijk deel van de afstand (23% van het totaal) wordt op het fietspad afgelegd waar eigenlijk de rijbaan gekozen had moeten worden. Op de rijbaan wordt gemiddeld significant sneller (32 km/uur) gereden dan op het fietspad (29 km/uur).

Deelnemers voelen zich regelmatig onveilig op de rijbaan, zo blijkt ook uit het onderzoek. En verreweg de meest deelnemers aan het onderzoek vinden de nieuwe wetgeving niet goed of helemaal niet goed.
Voor de helmplicht is een groot draagvlak te vinden: de overgrote meerderheid staat positief tegenover de helmplicht en alle deelnemers gaven aan de helm (bijna) altijd te dragen.

De SWOV pleit voor een veilig inrichting van wegen waar speed-pedelecs – net als bromfietsers – en auto’s elkaar kunnen tegenkomen. Goede voorlichting over de nieuwe situatie aan zowel automobilisten als speedpedelecrijders kan mogelijk ook helpen. Daarnaast lijkt het wenselijk dat speedpedelecs uitgerust worden met richtingaanwijzers en – net als bromfietsen – een remlicht.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.