27 straten op de schop

Rotterdam komt met ingrijpend verkeerscirculatieplan voor een autoluwere stad

Foto: de Meent in Rotterdam
Op de Meent mogen in de toekomst wellicht geen auto's meer rijden. Foto: ANP, Hans van Rhoon

Rotterdam komt met een ingrijpend verkeerscirculatieplan voor 2030 waarmee zo’n 27 straten op de schop gaan. Met maatregelen als knips, eenrichtingsverkeer en het herinrichten van wegen en kruispunten wil de gemeente de binnenstad een stuk “autoluwer” maken. Doel van het plan is de verkeersveiligheid en de doorstroming in de stad te verbeteren.

“We moeten slimme keuzes maken om de schaarse ruimte op straat te verdelen en het almaar drukkere verkeer in goede banen te leiden”, aldus wethouder Vincent Karremans. “Met dit voorstel zorgen we dat doorgaand verkeer, dat niets in een wijk te zoeken heeft, gebruikt maakt van de hoofdwegen en niet meer dwars door een woonwijk gaat. En bewoners, ondernemers en bestemmingsverkeer? Die kunnen straks gewoon nog hun wijk of buurt in, ook met de auto, en hooguit met een andere route.”

Het Verkeerscirculatieplan gaat over de wijken Centrum, Cool, Scheepvaartkwartier, Stadsdriehoek, Oude Noorden, Blijdorp, Provenierswijk, Agniesebuurt, Liskwartier, Bergpolder, Middelland, Oude Westen, Nieuwe Westen, Dijkzigt en delen van Crooswijk en Kralingen. “Dit zijn vooroorlogse wijken, met veel smalle straten. Die zijn niet gemaakt voor veel soorten verkeer. Door het verkeer beter te verdelen, worden deze wijken veiliger en blijven ze goed bereikbaar”, aldus gemeente.

Foto: verkeerscirculatieplan Rotterdam
Overzicht van de maatregelen. Foto: Gemeente Rotterdam.

Bijvoorbeeld de Nieuwe Binnenweg, waar nu een tramverbinding is en auto’s en fietsers twee kanten op rijden, gaat er in de toekomst heel anders uitzien. De tram gaat eruit, wat al eerder gepland was, en er komt eenrichtingsverkeer voor de auto’s. Op de Meent mogen uiteindelijk helemaal geen auto’s meer rijden. “De straat wordt, mede door asociaal verkeersgedrag, als verkeersonveilig ervaren”, zo staat te lezen in het plan. De straat was eerder al dicht in de weekenden, maar die maatregel wordt nu permanent. De Karel Doormanstraat wordt juist heringericht om verkeer in twee richtingen te laten rijden, zodat auto’s parkeergarages in de buurt makkelijker kunnen bereiken.

Complex en onveilig

Op het Weena ter hoogte van het Centraal Station is de verkeerssituatie “complex en onveilig”, schrijft de gemeente. Daar wordt de oost-westverbinding bovengronds voor auto’s verwijderd. Het autoverkeer in die richting kan in de toekomst alleen nog via de tunnel over het Weena. Fietsers en voetgangers krijgen zo meer ruimte. Ook in Oost pakt de gemeente de verkeerssituatie aan. Op het Oostplein schrapt de gemeente een aantal rijbanen in noordelijke richting. “Hierdoor worden de oversteekbewegingen korter en veiliger. In combinatie met het instellen van eenrichtingsverkeer op de Oostzeedijk wordt het zuidelijke kruispunt eenvoudiger, overzichtelijker en veiliger.” In Noord stelt de gemeente eenrichtingsverkeer in voor de Zaagmolenstraat, waar nu de tram, de fiets en de auto in beide richtingen doorheen rijden.

In één keer

Het Rotterdams college heeft deze en meer maatregelen woensdag naar de gemeenteraad gestuurd. Als de plannen doorgaan, worden ze in stappen uitgevoerd tussen nu en 2030, zo is te zien aan de planning. Wel heeft het de voorkeur “om zoveel mogelijk maatregelen in één keer definitief uit te voeren. Waar mogelijk koppelt de gemeente de werkzaamheden aan andere gemeentelijke projecten.

Van 10 tot 14 juni organiseert de gemeente een participatieweek op de begane grond van het Timmerhuis. Dan kunnen bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden met de gemeente in gesprek over het conceptplan. Op 10 en 12 juni zijn er informatieavonden voor verschillende wijken.

Auteur: Laura Houtenbrink