'teveel bezuinigd'

Personeel RET stuurt brandbrief om veiligheid in metro en tram

Foto: tram van RET
Het personeel van de Rotterdamse vervoerder vindt dat er teveel is bezuinigd. Foto: Shutterstock, DNieuwland.

Het personeel van het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET heeft een brandbrief gestuurd naar het college van de stad en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) over de veiligheid van passagiers en personeel in het ov. Directe aanleiding voor de brief zijn een schietpartij in de metro in Hoek van Holland en een steekincident in een tram in het centrum van Rotterdam afgelopen zondag.

Volgens de ondernemingsraad (or) van de RET is er veel te veel bezuinigd op personeel dat de veiligheid in het openbaar vervoer moet garanderen. “De bezuinigingen zijn in de afgelopen jaren zover doorgeschoten dat ‘passagiers’ die andere doeleinden hebben hier alle gelegenheid voor hebben gekregen.”

Van het personeel dat verantwoordelijk is voor het metrobeheer is sinds 2014 nog maar een kwart over en het aantal conducteurs dat wordt ingezet is sinds 2017 met 30 procent afgenomen, berekent de or. “Op te veel tramlijnen zien de reiziger en het RET-personeel zwartrijden en agressie toenemen.”

De or roept de gemeente en de MRDH op de bezuinigingen terug te draaien. “Dat er nu in de politiek wordt geroepen dat het zo onveilig is in het openbaar vervoer zijn ze zelf debet aan.”

Directie trekt ook aan bel

Ook de directie van de RET wil maatregelen tegen de geweldsincidenten. Tijdens de aanleg van de metroverbinding tussen Schiedam Centrum, via Rotterdam Centraal Station naar Hoek van Holland Strand, zijn al afspraken over de veiligheid gemaakt met de politie en handhaving en het Openbaar Ministerie. De RET kwam toen overeen dat er op drukke en zomerse dagen extra medewerkers worden ingezet, waaronder ov-boa’s.

“Wat ons betreft is er reden tot extra maatregelen, zo snel mogelijk”, citeert RTV Rijnmond het Rotterdamse vervoersbedrijf. De RET is daarom in gesprek met de gemeente en de politie. Geweldsexcessen vallen volgens de vervoerder vooral binnen het domein van die laatste partij.

Auteur: ANP