Pilot ‘stedelijke distributie’ Breda stelt teleur

bredaBreda heeft de pilot ‘stedelijke distributie’ afgerond. Tijdens de pilot is onderzocht of de bevoorrading van winkels en horeca efficiënter kan door vrachten te bundelen en gebruik te maken van ‘groen’ vervoer. Maar de ondernemers laten het afweten.

Uit de resultaten van een evaluatie van de pilot blijkt dat er onder ondernemers op dit moment nog te weinig draagvlak is voor deze manier van bevoorrading, zo meldt de gemeente Breda.

De pilot liep van 1 september 2013 tot en met 31 december 2014. Er werden de nodige activiteiten ontwikkeld om goederen gebundeld met schone voertuigen en fietskoeriers naar de eindbestemming te brengen.

Zo werd een IT-systeem ontwikkeld en een lokale bezorgservice GreendropZ ingeschakeld. Die laat zendingen op een Über-achtige manier ‘meeliften’, bijvoorbeeld met een (student)fietskoerier en of een auto of bestelauto.

Aan de rand van de stad kwam een CityHub waar pakketten worden gebundeld en er werden plannen ontwikkeld voor pakkettenautomaten waar klanten hun pakketje op kunnen halen, onder andere bij de Universiteit Tilburg kwam er een.

Het mocht allemaal niet baten. De potentiële klanten laten het afweten. Van het overslagpunt maken, inclusief de gemeente Breda, nu vier bedrijven gebruik. Ondanks dat de volumes nog erg laag zijn, zijn de ervaringen van de klanten wel overwegend positief, aldus de evaluatie.

‘Maar alleen het aanbieden van faciliteiten, zoals bijvoorbeeld een CityHub aan de rand van de stad is onvoldoende, er wordt simpelweg geen gebruik van gemaakt.’

Over mogelijke oorzaken van dit tegenvallende resultaat constateert de evaluatie: ‘Eigen belang staat voorop, gewoonte is leidend en men zal dus niet snel uit zichzelf veranderen.’

De komende tijd gaat de gemeente opnieuw in gesprek met ondernemers in de binnenstad over de mogelijkheden voor efficiënte stadsdistributie.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.