Inzet kentekenherkenning voor onderzoek aan regels gebonden

camerasKentekenherkenning ten behoeve van verkeersonderzoek of spitsmijdenprojecten wordt meer aan regels gebonden. Data mag niet lang worden bewaard. Politie en verzekeraars krijgen desgevraagd wel inzicht in de gegevens van een individuele automobilist.

Dit staat in een ontwerp-besluit tot wijziging van het BABW dat door minister Schultz aan de Tweede Kamer is gestuurd.

De wijziging van het BABW houdt in dat het mogelijk is om een automatische kentekenherkenning in te zetten voor zover dat betrekking heeft op het verzekeren van de veiligheid op de weg enerzijds en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan anderzijds. De wijziging strekt ertoe uniforme regels voor alle wegbeheerders in te voeren om de privacy van de betrokken kentekenhouder te borgen.

De wijziging gaat vooral over de termijn dat gegevens mogen worden bewaard. Voor verkeersonderzoeken is bepaald dat kentekenhouders binnen vier weken na de verwerking van persoonsgegevens schriftelijk moeten worden benaderd over het onderzoek. Na die periode worden deze gegevens in principe vernietigd. Voor spitsmijdenprojecten is die termijn opgerekt tot 12 weken omdat op basis van de gefotografeerde kentekens een selectie moet plaatsvinden welke voertuigen met een bepaalde minimale frequentie in de spits gesignaleerd zijn. De termijnen worden verlengd met de duur van de binnen die termijn begonnen schoolvakanties. Gebleken is namelijk dat kentekenhouders in deze periode in veel mindere mate op een uitnodiging tot deelname reageren.

Verder meldt het ontwerp-besluit dat een verkeersonderzoek of spitsmijdenproject ten minste zeven dagen van tevoren moet worden aangekondigd.

Bij wet aangewezen toezichthouders en opsporingsinstanties kunnen echter onder bepaalde voorwaarden de gegevens opvragen. En dat geldt ook voor advocaten danwel verzekeraars. Die kunnen een verzoek indienen om verstrekking van gegevens in het kader van afhandeling van schade ten gevolge van een verkeersongeval.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.