Korte treinen

Rover: meeste klachten over NS sinds corona

Drukte in de NS-treinen door personeelstekort. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Reizigersvereniging Rover heeft in oktober fors meer klachten van NS-reizigers ontvangen dan in september. In het Meldpunt Volle Treinen van Rover zijn deze maand de meeste meldingen sinds het begin van de coronacrisis binnen gekomen. 

In totaal ontving Rover 2650 klachten in oktober. In september, normaal gesproken de drukste maand op het spoor, lag dat aantal op 1749. Directeur van Rover Freek Bos noemt dat eufemistisch “best bijzonder”, juist vanwege de herfstvakantie. “Je verwacht dan dat mensen minder melden omdat ze niet naar school, studie of werk gaan.”

Traject Zwolle – Utrecht

Het traject waar reizigers de meeste problemen ondervonden was tussen Zwolle en Utrecht. Ongeveer een kwart van de klachten ging over dit traject. Volgens Bos komt dat omdat NS weliswaar met meer treinen is gaan rijden, maar wel korte. “In het weekend kwam bovendien 10 procent van deze klachten binnen. Dat is opvallend, omdat NS vaak wijst naar de piekmomenten als grootste oorzaak voor de klachten van reizigers.”

Een andere oorzaak voor de drukte op dit traject ligt in het feit dat dit de enige verbinding is met de Randstad. Door een incident met een hoogspanningskabel is er geen treinverkeer mogelijk tussen Dronten en Lelystad. Dat maakt het traject tussen Zwolle en Lelystad onbruikbaar tot halverwege december.

Onvoorziene omstandigheden

Ook op het traject tussen Deventer en Amsterdam Zuid ervaren treinreizigers veel problemen. “Die hangen samen met werkzaamheden. NS heeft die wel gecommuniceerd, en ging met minder treinen rijden. Maar die treinen waren vaak erg kort. Wat dat betreft had NS reizigers best wat beter mogen adviseren, bijvoorbeeld om buiten de spits te gaan reizen”, vindt Bos.

Hij wil daarom dat NS het besluit om kortere treinen in te zetten heroverweegt. “NS moet alles uit de kast halen om de problemen op te lossen. Eigen regels over hoe lang een trein mag zijn met een enkele conducteur moeten daarvoor worden losgelaten. Natuurlijk zijn er onvoorziene omstandigheden, zoals het incident bij Dronten of werkzaamheden elders. Maar deze klachten geven aan dat de problemen bij NS groter zijn.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: ANP

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.