Pauzeconflict

Arriva haalt zomerrooster Twente vijf weken naar voren om werkdruk chauffeurs

Arriva rrreis bussen voor het station in Hengelo. Foto: ANP/HollandseHoogte / Eric Brinkhorst

Vijf weken voor de start van de zomervakantie in Overijssel laat Arriva al minder bussen rijden in de regio Twente. Het vervoersbedrijf schakelt half juni over op een vakantiedienstregeling, wat betekent dat de bussen in steden als Almelo, Enschede en Hengelo minder vaak rijden dan normaal. Arriva hoopt hiermee de buschauffeurs te ontlasten, die al maanden klagen over een hoge werkdruk.

Het regionale vervoersbedrijf heeft toestemming gekregen van de provincie Overijssel om de dienstregeling eerder af te schalen. De ondernemingsraad moet nog wel instemmen. “Een paar weken voor het officiĆ«le begin van de zomervakantie gaan we met hetzelfde pakket rijden als in de meivakantie”, aldus een woordvoerder van Arriva. “We zien doorgaans dat in die periode studenten en scholieren al minder gebruikmaken van de bus.”

De zomervakantie begint in Nederland op 6 juli. De regio noord, waar Overijssel onder valt, heeft vanaf 20 juli vakantie. Arriva wil de afgeslankte dienstregeling op 16 juni laten ingaan.

Staking

Vakbond FNV dreigde al twee keer met een staking omdat de chauffeurs naar eigen zeggen te maken hebben met extreme werkdruk sinds Arriva eind vorig jaar het ov in Twente heeft overgenomen van Keolis. De eerste keer, in maart, ging die staking niet door omdat Arriva kort daarvoor afspraken had gemaakt over aanpassingen van de roosters. Omdat die aanpassingen volgens FNV niet snel genoeg doorgevoerd worden, kondigde de vakbond begin deze maand alsnog een staking aan. De rechter verbood die echter.

De roosters van de buschauffeurs in de afgelopen meivakantie en de komende zomervakantie voldoen aan de nieuwe afspraken, met onder meer langere pauzes. Voor de tussenliggende periode lukt het volgens Arriva niet om de beloofde aanpassingen te doen. Door al enkele weken voor de zomervakantie de dienstregeling af te schalen, komt Arriva tegemoet aan de klachten van de chauffeurs.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP