Voorjaarsnota

Extra miljoenen voor ‘flessenhals’ Meppel komen uit budget Lelylijn

Beeld: Station Meppel
Station Meppel. Foto ter illustratie Shutterstock, Ronald Wilfred Jansen

De 40 miljoen euro die het Kabinet eerder dit jaar beschikbaar stelde om de problemen op het spoor bij Meppel op te lossen, komt uit het budget voor de Lelylijn. Dat blijkt uit de deze week gepubliceerde voorjaarsnota. GroenLinks-PvdA reageert ontsteld: “Een slecht signaal voor Noord-Nederland.”

Op het spoortraject bij Meppel zijn vaak storingen, gemiddeld negen uur per week. Van het geld moeten onder meer een extra perron en extra wissels komen. Eerder was er al 35 miljoen euro voor beschikbaar gesteld, maar er was nog 40 miljoen euro nodig.

Het Kabinet had voor het oplossen van de de “flessenhals” in Drenthe aanvankelijk dekking gevonden in een potje met coronamiddelen, maar dat is “ondeugdelijk” staat in de voorjaarsnota. Daarom wordt nu alternatieve dekking gehaald uit de reservering voor de Lelylijn. Ook 6,6 miljoen euro voor de ov-hub bij station Ede-Wageningen komt uit dat budget.

Tijdens een commissievergadering in de Tweede Kamer op woensdag hekelde Kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) het weghalen van geld bij de Lelylijn ten gunste van andere projecten. “Inwoners van Noord-Nederland zien dat beloftes hier niet worden nagekomen”, zei hij.

Reservering

Het kabinet heeft een bedrag van drie miljard euro gereserveerd voor de aanleg van de Lelylijn. Daarbovenop is geld klaargelegd voor indexering voor de inflatie, omdat het gaat om een project dat in de toekomst moet worden uitgevoerd. De miljoenen voor Meppel komen uit die laatste post, verduidelijkte demissionair staatssecretaris Heijnen tijdens het debat. “Ik wil even duidelijk zijn op dit punt. Die 3 miljard euro blijft staan. Het geld komt uit de indexering.”

Volgens de bewindsvrouw zijn er “heel moeilijke keuzes” gemaakt. “Zo hebben we anderhalf miljard euro voor de Noord-Zuidlijn vooruitgeschoven. Ik hoop dat in het nieuwe kabinet ruimte ontstaat voor onder meer de Lelylijn. Ik heb nu gekozen voor projecten die al concreet in uitvoering zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group