OV NIET IN EIGEN BEHEER

Staatssecretaris Heijnen tevreden over “verbeterde punctualiteit” EBS

Beeld: EBS-bussen in Zwolle
EBS-bussen in Zwolle, Overijssel. Shutterstock, Bjoern Wylezich

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) is tevreden over de huidige dienstuitvoering van busvervoerder EBS. Dat schrijft de staatssecretaris in Kamervragen van de SP over “de chaos bij EBS”. Volgens de bewindsvrouw werpt het afschalen van de dienstregeling zijn vruchten af als het aankomt op de punctualiteit.

Volgens Heijnen bewijst de afgeschaalde dienstregeling in de concessie Zaanstreek-Waterland dat het percentage ongeplande rituitval flink omlaag is gegaan. De staatssecretaris zegt dat de punctualiteit is verbeterd ten opzichte van de vorige dienstregeling.

Heijnen schrijft dat er weliswaar nog steeds ritten uitvallen, maar dat de “ongeplande uitval” van ritten “aanzienlijk minder” is dan voorheen. Het aantal uitgevallen bussen in de regio’s Zaandam en Purmerend is de afgelopen weken zelfs teruggelopen tot bijna nul, stelt de staatssecretaris.

Alle regio’s waar EBS rijdt bij elkaar opgeteld, lag de rituitval begin dit jaar tussen de 5 en 6,5 procent, zegt Heijnen, om daar aan toe te voegen dat de rituitval in Flevoland “aanmerkelijk hoger” ligt. “Hier was de rituitval in het begin van het jaar tussen de 11 en 13 procent.” Daar moet wel bij gezegd worden dat de nieuwe afgeschaalde maar nauwkeurigere dienstregeling in Flevoland pas ingaat op 14 april. Dat geldt ook voor de regio’s Midden-Overijssel en Veluwe Noord.

Mankementen

Behalve rituitval hadden de bussen van EBS ook opvallend vaak technische mankementen. Die zijn allemaal zo goed als verholpen, benadrukt de staatssecretaris. Voor de regio IJssel-Vecht zijn zelfs alle mankementen verholpen. “Daar zijn enkel problemen geweest gedurende een korte vorstperiode”, aldus Heijnen.

Heijnen: “In Zaanstreek-Waterland is de levering van de nieuwe ZE-bussen vertraagd. Hierdoor wordt er noodgedwongen door EBS gereden met oud dieselmaterieel. Dit materieel heeft enkele mankementen vertoond.” Nadat de mankementen in kaart waren gebracht tijdens een technische audit, zijn deze mankementen verholpen door EBS.

Structurele problemen met de laadinfrastructuur van de bussen zijn er ook niet volgens de staatssecretaris. Alleen bij de overgang van de concessie waren er aanloopproblemen.

Provinciaal beheer ov

Mobiliteit.nl (voorheen OVPro) kon onlangs melden dat de provincies niet zitten te wachten op het opzetten van een eigen ov-bedrijf. NSC en GroenLinks-PvdA hadden daartoe een initiatiefwetsvoorstel ingediend.

Staatssecretaris Heijnen sluit zich bij het wegwuiven van de provincies van het voorstel aan en zegt op dit moment geen aanleiding te zien om te kijken naar mogelijkheden om concessies in eigen beheer te nemen. “Ik heb geen signalen ontvangen vanuit provinciebesturen dat zij de concrete wens hebben om een eigen vervoerbedrijf op te richten.” Zelf noemt Heijnen het plan van NSC en GroenLinks-PvdA een “ingrijpende en kostbare organisatorische verandering”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl