FNV wil maatregelen

‘Aangifte van geweld tegen NS-personeel vaak geseponeerd’

NS-personeel op station. Foto: Shutterstock, DNieuwland

FNV wil dat er meer maatregelen worden genomen om agressie tegen NS-personeel tegen te gaan. Zo moeten verklaringen die conducteurs tegenover de politie geven volgens de vakbond zwaarder gaan wegen, want nu worden aangiftes vaak niet opgepakt door het OM.

Dat zegt FNV-bestuurder Henri Jansen. Hij reageert op nieuwe cijfers over het aantal geweldsincidenten tegen NS-personeel. Vorig jaar ging het om meer dan duizend meldingen van strafbaar geweld, blijkt uit cijfers van de spoorvervoerder.

Volgens de vakbond “steekt het conducteurs heel erg” dat in veel gevallen hun aangifte wordt geseponeerd omdat de verdachte ontkent. De FNV pleit ervoor dat er meer waarde wordt gehecht aan de getuigenis van de NS-medewerker zelf. Bij politiemedewerkers is dat nu al zo.

NS-medewerkers zijn teleurgesteld doordat het Openbaar Ministerie de aangifte niet altijd oppakt. “Dit zit echt onder de huid van conducteurs”, zegt Janssen. “Ze zitten overspannen thuis en krijgen psychische hulp. En als er vervolgens niets gebeurt met de aangifte, dan heb je ook nog het gevoel dat je niet serieus wordt genomen.”

Medewerkers van NS krijgen volgens Jansen geregeld te maken met spugen, schelden, slaan en bedreigingen. ‘Sociale veiligheid in het openbaar vervoer is een veelkoppig monster’, zegt hij. ‘Niet alleen conducteurs, maar iedereen die in direct contact staat met reizigers kan ermee te maken krijgen. Agressie in het openbaar vervoer kan ook een bedreiging zijn voor de passagiers. Wij vinden dat alles op alles gezet moet worden om het aantal gevallen van agressie naar beneden te krijgen.’

Wachten op politie

De vakbond stelt daarom verder voor dat de medewerkers Veiligheid en Service makkelijker in het politiesysteem kunnen checken of de identiteit van een verdachte klopt. Dan hoeven zij een verdachte minder lang vast te houden. “Nu moeten ze vaak wachten op de politie om de identiteit van bijvoorbeeld een zwartrijder vast te stellen. Dat duurt vaak even en kan agressie in de hand werken”, legt Janssen uit.

Tot slot geeft de FNV aan dat er nog steeds te weinig mensen bij Veiligheid en Service worden ingezet door de NS. Er is sprake van een hoog ziekteverzuim en er staan te veel vacatures open. “Dat betekent dat personeel niet altijd kan rekenen op back-up”, aldus Janssen. “Op dit moment valt vaak 40 procent van de diensten Veiligheid en Service uit vanwege personeelstekort. Dan krijgen de conducteurs een sms dat er op een bepaalde plek geen back up aanwezig is. Dat moet echt anders.”

De NS kan de problemen niet alleen oplossen, denkt CNV-bestuurder Jerry Piqué. “De politiek moet meer ondersteuning bieden en kijken naar de problemen van asielzoekers en verwarde mensen. Het is een maatschappelijk probleem dat opgelost moet worden.” Van CNV-leden die bij de NS werken hoort hij dat ze geregeld te maken hebben met fysiek en verbaal geweld. Minder heftige incidenten zoals uitschelden en spugen op de grond moeten eigenlijk ook gemeld worden, maar komen volgens hem nu minder aan het licht. “Mensen worden moe van kleine zaken melden”, zegt hij.

Fouilleren

Sommige conducteurs gaan eerder met pensioen of zoeken ander werk om de agressie, meldt bestuurder Wim Eilert van vakbond VVMC. Hij wil dat de overheid zorgt voor meer politieagenten op stations en in treinen. Daarbij wijst hij op steekpartijen op stations, zoals die in het Noord-Brabantse Maarheeze vorige maand. Daarbij liep een man een steekwond op in zijn gezicht. “Dit moet zo snel mogelijk ophouden, want de volgende keer kan het verkeerd aflopen”, aldus Eilert. Fouilleer alle reizigers preventief op stations waar dit soort incidenten gebeuren, bepleit hij. “Dat is gerechtvaardigd als dat gedrag voorkomt. Dan voorkom je dat mensen gewond raken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group