Rituitval 4 procent

IJssel-Vecht volgende concessie waar EBS dienstregeling afschaalt

RRReis-bussen op het station in Zwolle. Foto: Shutterstock, Bjoern Wylezich

EBS heeft in de concessie IJssel-Vecht grote problemen om de dienstregeling uit te voeren. De uitval is het grootst in Flevoland, waar 1 op 10 ritten niet zou rijden. EBS werkt inmiddels aan een afgeschaalde dienstregeling. De provincie noemt die maatregel “acceptabel”, maar alleen voor de korte termijn.

EBS heeft te kampen met personeelstekorten, met uitval van een fors aantal ritten tot gevolg. De vervoerder laat desgevraagd weten dat het over de hele concessie gaat om een uitval van 4 procent. Omroep Flevoland meldt dat het in het Flevolandse deel van het IJssel-Vechtgebied gaat om een rituitval van 10 procent. De woordvoerder van EBS plaatst vraagtekens bij de betrouwbaarheid van dat cijfer, maar erkent wel dat het probleem in Flevoland urgent is.

De vervoerder is naar eigen zeggen “in druk overleg” met de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, die samen concessieverlener zijn in de IJssel-Vecht, over het afschalen van de dienstregeling. Het is echter nog niet duidelijk wanneer reizigers een nieuwe dienstregeling kunnen verwachten, zo laat de woordvoerder weten. “We werken aan nieuwe roosters en diensten. Dat neemt normaalgesproken vier maanden in beslag, maar het moet nu sneller. Het is duidelijk dat het personeelstekort niet op korte termijn kan worden opgelost.”

Sanctie

Afschalen van de dienstregeling is voor de concessieverleners op korte termijn “een acceptabele oplossing om te borgen dat EBS een betrouwbare uitvoering van de dienstregeling kan garanderen”, zo laat de woordvoerder van de provincie Overijssel weten. “De drie provincies hechten in eerste instantie veel waarde aan het op korte termijn op orde brengen van de uitvoering van het openbaar vervoer, zodat de reizigers een betrouwbaar product aangeboden krijgen.”

Overijssel houdt de mogelijkheid van een boete daarbij nadrukkelijk open: “Indien EBS niet voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen kunnen volgens de concessievoorwaarden per kwartaal, op basis van de gerealiseerde prestaties, sancties opgelegd worden.”

Noodgreep

Het afschalen van de dienstregeling is een noodgreep die EBS eerder deze maand ook al toepaste in de regio Zaanstreek-Waterland, waar de vervoerder 10 december de concessiehouder is. Sindsdien regende het net als in de IJssel-Vecht klachten over onbetrouwbaarheid van de dienstverlening. EBS werd in Noord-Holland door de rituitval gekort op de subsidie en kan binnenkort een boete verwachten.

EBS is sinds eind 2022 verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de concessie IJssel-Vecht, het de vervoerder rijdt onder de naam RRReis. De concessie heeft een looptijd van dertien jaar en omvat delen van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel: het streekvervoer in Salland en Veluwe-Noord en stadslijnen in Zwolle, Deventer, Apeldoorn en Harderwijk. Vanaf december 2023 is ook het streekvervoer in het noordwesten van Overijssel en het grootste deel van Flevoland toegevoegd, net als de stadsdienst van Lelystad.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group