Storing Amsterdam

Rover roept NS op om ‘maximaal coulant’ te zijn bij compensatie reizigers

Station Amsterdam Sloterdijk staat aan de vooravond van een transitie door tienduizenden woningen die in het gebied gebouwd gaan worden. Foto: Flickr.

Reizigersorganisatie Rover roept de NS op “maximaal coulant” te zijn als het gaat om compensatie van gedupeerde reizigers, die zondag en maandag slachtoffer zijn geworden van de treinstoring in Amsterdam. Op de website deelt de reizigersorganisatie informatie over welke rechten je hebt als reiziger bij dergelijke situaties.

Als gevolg van een IT-storing op de verkeersleidingspost van ProRail, ontstonden grote problemen in het treinverkeer rondom Amsterdam. De storing begon zondag aan het einde van de middag en was korte tijd verholpen, maar keerde in de avond weer terug. Daardoor reden er een groot deel van de avond, de hele nacht en maandagochtend geen treinen van en naar Amsterdamse stations. Ook het internationale treinverkeer lag plat.

Een woordvoerder van Rover laat weten dat de storing een “bijzondere situatie” was die “grondig” geëvalueerd moet worden. Maandagochtend had de organisatie nog relatief weinig klachten van reizigers ontvangen. “Meestal komen die meldingen in de loop van de dag”, zegt de woordvoerder.

Reactie FNV Spoor

Het bestuur van FNV Spoor laat in een opgestelde brief weten geschrokken te zijn. ‘Net als op 3 april 2022 zijn er, zover FNV Spoor is geïnformeerd, meerdere maIen tijden doorgegeven waarop weer gereden zou gaan worden welke niet gehaald werden. Personeel op treinen en stations bleven in onwetendheid en werden overspoeld met vragen en ook geïrriteerde en boze reacties van de gestrande reizigers. Uiteindelijk konden reizigers en personeel niet meer op tijd naar huis en moesten de nacht doorbrengen op veldbedjes in de Ziggo Dome en in de Jaarbeurs. Overigens is het goed dat de gemeente Utrecht en de organisatie van de Ziggo Dome dit hebben gefaciliteerd. Helaas ontbrak het lef bij het management van NS om koffie, thee en broodjes gratis te verstrekken en moesten de gestrande reizigers zelfs het toiletbezoek op stations betalen. Hierin heeft NS dus toch nog steeds niks geleerd van de lessen die men op zondag 3 april zijn voorgehouden.’

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Merijn van Merrienboer/ANP