Per ongeluk inchecken met betaalpas: “Reiziger moeten even wennen”
Reizigers moeten wennen aan het nieuwe ov-betalen. Sinds 31 januari kunnen mensen landelijk inchecken met de betaalpas bij de NS, ook als reizigers contactloos betalen uit hebben staan. Hierdoor checken mensen weleens per ongeluk in, ziet Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland. “We adviseren mensen om de ov-chipkaart uit de portemonnee te halen, maar mensen die contactloos betalen uit hebben staan denken ten onrechte dat dit niet hoeft.”
Het gaat mis als een reiziger meerdere pasjes tegelijk voor de paslezer houdt of als de ov-chipkaart in een hoesje aan een telefoon met een NFC-chip zit. Het sterkste signaal wordt op dat moment gescand. Daardoor kan het gebeuren dan mensen met de ov-chipkaart inchecken en per ongeluk met een bankpas uitchecken.
Mensen betalen op dat moment dubbel. Het instaptarief bij de NS van 20 euro wordt dan van de ov-chipkaart en van de bankrekening afgeschreven. “Reizigers kunnen het geld makkelijk terugvragen bij OVPay door aan te tonen dat ze dubbel hebben ingecheckt”, zegt Beugel daarover.
Inchecken zonder contactloos betalen
“Mensen die contactloos betalen uit hebben staan, kunnen alsnog inchecken in het openbaar vervoer.” Volgens Beugel is daar niet bewust voor gekozen, maar was het technisch onvermijdelijk aangezien de banken er niet aan te pas komen bij het inchecken. “Het uitschakelen van het contactloze betalen gaat via de banken, maar die speelt geen rol bij het inchecken. Wij hebben dit in een vroeg stadium al afgestemd.”
“Er zit geen fout in het systeem”, zegt Gerbrant Corbee van Translink. “We hebben voorzien dat dit kon gebeuren, dat blijkt ook uit de Londense metro bijvoorbeeld waar het reizen met een betaalpas al eerder ingevoerd is.” Technisch is het niet mogelijk om aan te passen zodat mensen het inchecken met de betaalpas uit kunnen zetten. “We kunnen het wel zo makkelijk mogelijk maken om geld terug te vragen.”
Corbee meldt dat het ook geldt voor reizigers die inchecken met de pinpas en uitchecken met de telefoon. “Dat zijn twee verschillende passen, waar dan twee losse bedragen worden afgeschreven. Gebruik bij het inchecken dezelfde manier als bij het uitchecken.”
Reizigers beter informeren
Volgens een woordvoerder van OVPay heeft de introductie van het systeem geleid tot een “een toename in absolute zin” van foutief afgeschreven reiskosten. Ook de NS merkt dat het af en toe fout gaat. “Reizigers moeten er even aan wennen”, zegt een woordvoerder. Reizigers in het ov krijgen daarom het advies dat zij slechts één pas moeten aanbieden bij het in- en uitchecken.
“We hebben te lichtzinnig gedacht over het informeren van de reizigers die contactloos betalen uit hebben staan”, zegt Beugel. “Dat is minder 10 procent van de mensen met een betaalpas. Zij gaan er ten onrechte vanuit dat de betaalpas niet gelezen wordt door de poortjes op het station.”
Lees ook:
- Zakelijke reiziger pakt vaker de trein door inchecken met betaalpas
- NS: 70.000 keer in- en uitgecheckt met betaalpas in eerste week
- NS: meeste treinreizigers gebruiken de betaalpas nog niet
- NS-reizigers kunnen vanaf 31 januari overal in- en uitchecken met een betaalpas
- Vijf vragen over inchecken met een betaalpas in het openbaar vervoer
- De monsterklus van OV-betalen: “Iedereen moest heel hard werken om het voor elkaar te krijgen”
“wennen” is een woord.
Hij schrijft dubbel af omdat je telefoon in je zak zit. Prima systeem….not.
Wennen, ja vast. Niemand vraagt hier om. We hebben een ov chipkaart met allerlei abonnementen er op en dan scant hij de telefoon in je zak en schrijft dubbel kosten af….
Onterecht 20 euro afschrijven is mij ook overkomen. 2 dagen nadat ik met de trein naar Utrecht was geweest werd er tijdens het boodschappen doen dit bedrag afgeschreven. Niet moeilijk om mijn geld terug te krijgen? Laat me niet lachen…je kunt pas na een week weer terug bellen en dan duurt het nog 2 weken voor je je geld terug hebt!!! Ik noem dit gewoon diefstal. Deze zomer 2.5 weken in Berlijn geweest, iedere dag meermaals met ov gereisd en niks aan de hand….
De oplossing is het openbaar vervoer nationaliseren en weer mogelijkheid om op station kaartje kopen.Kun en ouderen zonder al dat digiyaal gedoe ook weer gebruik maken van O.V.tegen betaalbare prijs en auto laten staan.
Volgens mij is er nog een probleem: bij gebruik van de OV-chipkaart gebeurt het met name in Amsterdam nogal eens, dat er een foutmelding komt bij het uitchecken. Dat overkwam mij op het Amstelstation bij de overstap van metro naar trein.