Roseknoop

Aanpak kruispunt heeft anderhalf jaar lang effect op Rotterdams OV-verkeer

Roseknoop Rotterdam
Trams op de Laan op Zuid nabij de Roseknoop die voor minimaal 1,5 jaar op de schop gaat. Maurits90 / Wikimedia Commons

Sinds deze week is de gemeente Rotterdam begonnen met de renovatie van de Roseknoop, één van de drukste kruispunten in de Maasstad en het belangrijkste knooppunt op Rotterdam-Zuid. De ingrijpende werkzaamheden nemen ministens anderhalf jaar in beslag en dat heeft ook grote gevolgen voor bus- en tramverkeer en de metro in Rotterdam.

“De impact van de werkzaamheden van de gemeente Rotterdam aan de Roseknoop kruising duren lang en hebben direct effect op tram, bus en metro”, zo schetst stadsvervoerder RET voorzichtig de situatie waar Rotterdamse reizigers tenminste de aankomende anderhalf jaar rekening mee moeten houden. Meerdere bus- en tramlijnen komen (deels) te vervallen en op sommige plekken worden pendelbussen ingezet.

Maar wat staat er eigenlijk precies te gebeuren en waarom moet één van de drukste verkeersaders van Rotterdam voor lange tijd worden omgeleid en platgelegd?

Ingrijpende werkzaamheden

De Rosekenoop is het gebied tussen de 2e Rosestraat, Colloseumweg, Laand op Zuid, Beijerlandselaan, Hilledijk/Putselaan en het Varkenoordseviaduct. Zeg maar gerust dat de Roseknoop dé plek op Zuid is waar al het verkeer samenkomt. Omdat de dijk op die plek aan het verzakken is moet deze worden opgehoogd en het verouderde riool moet derhalve ook worden vervangen. Ingrijpende werkzaamheden die langer dan een paar maanden in beslag zullen nemen.

Vernieuwing trambaan

Juist omdat de Roseknoop zo’n druk en centraal punt is in Rotterdam, heeft de gemeente er voor gekozen om het knooppunt voor langere tijd af te sluiten en grondig aan te pakken. Behalve het ophogen van de dijk en het vervangen van het riool, zal ook de trambaan volledig worden vernieuwd.

Hoewel de Roseknoop sinds maandag 9 januari is afgesloten voor trams en ander verkeer, zal er vanaf 1 mei worden begonnen met het vervangen van het tramspoor. Deze werkzaamheden zullen volgens RET tot 1 november 2023 duren. In de vijf maanden voorafgaande aan de werkzaamheden aan het tramspoor zullen er alvast voorbereidingen worden getroffen voor het ophogen van de dijk en zal het knooppunt bouwklaar worden gemaakt.

Ten noorden van het werkgebied sluiten de sporen aan op het spoor van de Laan op Zuid en daarom vervangt RET gelijktijdig ook het spoor op de Laan op Zuid. Deze werkzaamheden starten ook op 1 mei en duren naar verwachting tot 21 augustus 2023.

Wissels bij De Kuip

“Tijdens de werkzaamheden aan de Roseknoop zullen ook twee wissels bij de keerlus op de Stadionweg worden vervangen”, aldus RET. De werkzaamheden zullen in de zomer van 2023 plaatsvinden, maar zijn volgens de Rotterdamse vervoerder wel afhankelijk van evenementen in of rondom voetbalstadion Feijenoord, ofwel De Kuip. Eenmaal begonnen aan het vervangen van de twee wissels, nemen deze werkzaamheden maximaal twee weken in beslag.

Alle werkzaamheden aan het tramspoor vinden plaats in verschillende fases. Volgens RET zal de bouwfase tussen mei en oktober 2023 de meeste impact hebben. In die periode is er geen tramverkeer mogelijk tussen het Wilheminaplein en de Keizerswaard/Randweg. Alle werkzaamheden met gevolgen voor het OV-verkeer zijn hier terug te vinden.

Tramremise

Hoewel de werkzaamheden aan de Roseknoop allemaal plaatsvinden aan de zuidkant van de stad, zal de noordkant van de stad ook hinder ondervinden. Van mei tot oktober 2023 kunnen de trams die rijden aan de noordkant, ‘s nachts geen gebruik maken van de gebruikelijke remise aan de zuidkant (Beverwaard). “De trams worden in deze periode aan de noordkant van de stad gestald, bij de tramremise Kralingen en op het RET-terrein aan de Kleiweg/Ceintuurbaan”, zo stelt RET.

Wanneer de planning van de gemeente Rotterdam geen vertraging oploopt, dan zal de drukke Rotterdamse verkeersader vanaf september 2024 weer worden opengesteld voor het OV-verkeer.

Een aangepaste versie van dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.