OV-sector luidt noodklok over effecten van torenhoge energieprijzen
De hoge energierekening zorgt op grote schaal voor hoofdbrekens. Ook OV-bedrijven staan door de stijgende energieprijzen voor een grote en onvoorziene financiële uitdaging, waarbij de extra kosten worden geschat op ongeveer 180 miljoen euro. OV-NL wil op korte termijn met het kabinet in gesprek om de precieze omvang van het probleem en mogelijke oplossingen in kaart te brengen.
Nog steeds ontbreekt gemiddeld 15 procent van de reizigers van ‘voor corona’ in bus, trein, tram en metro. Dankzij de Transitievergoeding Openbaar Vervoer en de bijdragen van de regionale opdrachtgevers konden de OV-bedrijven een grote bezuinigingsronde voorkomen en worden reizigers nog steeds zo goed mogelijk van A naar B gebracht. “Maar met de huidige hoge energieprijzen heeft zich opnieuw een fors probleem aangediend”, zo stelt OV-NL. “Deze onvoorziene extra kosten worden niet afgedekt door de transitievergoeding.”
“Door de ontstane situatie staat de bedrijfsvoering van een aantal vervoersbedrijven onder druk. De betreffende vervoerbedrijven en hun opdrachtgevers hebben op dit moment geen financiële middelen om een onvoorziene kostenpost van deze omvang te dichten. Het zou wat het OV betreft zeer ongewenst zijn als dit probleem gevolgen zou hebben voor reizigers, bijvoorbeeld door verschraling van de dienstregeling of hogere tarieven.”
Kosten RET stijgen met 300%
Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET ziet de stijgende energiekosten eveneens als een ‘reëel probleem’. “Onze oproep tot compensatie doen we met enig ongemak, want we zien ook dat het kabinet veel voor het OV doet. Tegelijkertijd is het wel een reëel probleem. Want we willen graag de middelen hebben om onze reizigers goed te blijven bedienen”, aldus woordvoerder Rolf Harbers.
De kosten voor de RET gaan vanaf 1 januari volgend jaar met 300 procent omhoog, vertelt Harbers. “Dat stelt ons voor een enorm financieel probleem. Waar mogelijk nemen we al energiebesparende maatregelen. Maar dat levert ons bij lange na niet de miljoenen op die we extra moeten betalen. Bovendien zijn onze voertuigen de grootste verbruikers. Die moeten gewoon rijden. Bij onze bestuurders en chauffeurs vragen we aandacht voor zuinig rijden.”
‘Meevallersbelasting’
Vandaag werd bekend dat het kabinet met een belastingaanslag komt voor elektriciteitsfabrikanten die dankzij de hoge gasprijs torenhoge winsten maken, terwijl ze geen cent extra kosten hebben. De opbrengst van die belasting wordt geschat op 1,8 miljard. Dit bedrag wordt gebruikt om het compensatiepakket voor de hoge energieprijzen te financieren. Harbers zegt dat dit wringt, aangezien de OV-sector vooralsnog niks terugziet van dit bedrag, terwijl zij wel de hoge energieprijzen betalen.
Energiecontracten
De energiecontracten van vervoerders zijn vaak langlopende contracten, zo ook bij de RET. “De RET zet de prijs telkens op jaarbasis vast. Dat doen we vanuit de gedachte dat je niet gokt met belastinggeld. Voor langere tijd vastzetten kan immers zowel positief als negatief uitpakken.” De inkoop van energie gebeurt normaal gesproken een jaar van tevoren op dagbasis. “Daarmee dempen we normaliter bijzondere prijseffecten en weten we wat we komend jaar aan energie moeten betalen.”
Als het aan de Rotterdamse vervoerder ligt, heeft het geen gevolgen voor de dienstregeling. “Maar dat is niet eenvoudig, want we hebben al fors bezuinigd ten gevolge van corona, dus intern valt er niet veel meer te halen. Daarom roepen we met OV-NL het Rijk op om te compenseren.”
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?