Tilburg, NS en Arriva onderzoeken alternatief voor servicebalie station

Station Tilburg Centraal

De gemeente Tilburg gaat samen met NS en Arriva bekijken of er een alternatieve invulling kan komen voor de servicebalie op station Tilburg. Het huidige servicepunt op het station gaat in juni definitief dicht en NS stapt daar over op self service.

Dat meldt het gemeentebestuur in antwoord op vragen over de sluiting door een aantal raadsfracties. Reizigers kunnen op korte termijn niet meer bij een baliemedewerker terecht op het station voor informatie of aankoop van een kaartje. Ze zijn dan voortaan aangewezen op hulp op afstand: via een informatiezuil waarmee ze contact kunnen opnemen met een NS-medewerker. De OV & Servicewinkel hanteert in aanloop naar de sluiting nu al beperktere openingstijden. Het Tilburgse gemeentebestuur is niet blij met de sluiting en heeft dat ook meermaals aan NS laten weten.

Gezamenlijke voorziening

Na een eerder verkennend gesprek gaan de gemeente Tilburg, NS en Arriva in juni serieus om de tafel om te kijken of ze gezamenlijk een voorziening kunnen opzetten. Omroep Brabant noemt het VVV-kantoor in het centrum van Tilburg als een optie waarover wordt gedacht. Marc Meeuwis, directeur citymarketing Tilburg, vindt zo’n combinatie van functies best een goed idee, zegt hij tegen de omroep. Alleen is de locatie van het VVV-kantoor voor zo’n nieuwe toevoeging in zijn ogen niet ideaal, omdat een servicepunt dicht bij het station zou moeten zitten.

Er is veel te doen geweest over de halvering van het aantal ticketservicebalies op stations. De plannen werden in december 2020 bekendgemaakt en leidden tot veel commotie bij personeel, vakbonden en consumentenorganisaties. Vakbonden hebben langdurig met de directie van NS onderhandeld om tot overeenstemming te komen over de krimpplannen.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.