OV Ombudsman: wacht niet te lang met opschalen van dienstregeling
Zodra coronamaatregelen worden versoepeld, doen vervoerders er goed aan om direct te kijken of er mogelijkheden zijn om de dienstregeling op te schalen. Het baart de OV Ombudsman zorgen dat sommige vervoerders hebben aangekondigd pas medio 2021 te onderzoeken of aanpassingen mogelijk zijn. Nu er licht aan het einde van de tunnel is, vraagt de coronacrisis om een ‘dynamische en flexibele aanpak’, schrijft de ombudsman in zijn rapportage over het laatste kwartaal van 2020.
OV-Ombudsman Bram Hansma vindt het begrijpelijk dat de dienstregelingen voor dit jaar met gemiddeld 10 procent zijn uitgedund, nu zoveel minder gebruik wordt gemaakt van het OV. Hij trekt wel in twijfel of vervoerders flexibel genoeg zijn om weer snel op te schalen als de coronacrisis afzwakt en reizigersaantallen zullen toenemen. Niet alle vervoerders kiezen voor dezelfde aanpak: de een kondigde aan zich in de loop van het jaar te buigen over mogelijke uitbreiding, terwijl de ander dit direct doet zodra coronamaatregelen worden versoepeld.
Direct opschalen
“Wat 2021 brengt is onzeker, maar het is best mogelijk dat snel meer kan dan we nu voor mogelijk houden”, zo verwijst de OV Ombudsman onder meer naar het vaccinatieprogramma. “De vraag is of vervoerders net zo snel bus- en tramlijnen kunnen toevoegen als dat deze zijn geschrapt.” Gezien het onvoorspelbare verloop is dit volgens hem wel noodzakelijk om als OV-sector te kunnen blijven voldoen aan de vraag.
In dit opzicht pleit de ombudsman specifiek voor een ‘dynamische aanpak’ zoals die in Almere, waar Keolis rijdt onder de merknaam allGo. Hier wordt gekeken of en hoe de dienstregeling kan worden uitgebreid zodra er sprake is van versoepeling. “Geen beschouwing na een lange periode, maar direct op het moment van de versoepelingen.”
Ook als de reizigersaantallen voorlopig niet toenemen, is monitoring volgens de ombudsman cruciaal om te bepalen of er met de uitgedunde dienstregelingen nog voldoende dekking is en of geen belangrijke haltes worden gemist. “Het beantwoorden van deze vragen vraagt om een dynamische benadering van de vervoerders en hun opdrachtgevers.”
Niet gebruikte abonnementen
Voorlopig is het advies nog altijd om alleen met het OV te reizen als dit echt noodzakelijk is. De ombudsman vraagt daarom opnieuw aandacht voor compensatie voor reizigers die hun OV-abonnement niet hebben stopgezet, maar nauwelijks reizen. Hansma noemt het jammer dat nog altijd geen gebaar naar hen is gemaakt, terwijl zij er wel voor zorgen dat vervoerders een deel van hun inkomsten behouden. Daarbij wijst hij ook op de beschikbaarheidsvergoeding. “Een gebaar naar deze groep zou ook goed zijn uit het oogpunt van klantenbinding op de langere termijn.”
Verder wordt in de kwartaalrapportage wederom aandacht besteed aan de mondkapjesplicht. De ombudsman pleitte eerder al voor duidelijkheid over uitzonderingen voor reizigers die om medische redenen geen gezichtsbescherming kunnen dragen. Dit is met enkele richtlijnen inmiddels ‘in principe’ opgelost, maar nog niet optimaal. “Voor sommige passagiers voelt het als een aantasting van hun privacy dat ze met medewerkers van het OV-bedrijf medische gegevens moeten delen, terwijl andere reizigers vaak weer weinig begrip opbrengen voor het feit dat sommigen niet verplicht zijn een mondkapje te dragen.”
Toegankelijkheid
In het verlengde daarvan kaart de OV Ombudsman ook toegankelijkheid in het OV aan voor reizigers met een rolstoel of ander hulpmiddel. Vervoerders doen volgens de ombudsman het nodige om ervoor te zorgen dat zij gewoon met het OV kunnen reizen, maar dat blijkt niet altijd genoeg. “Zelfs nieuwe OV-trajecten blijken voor bijvoorbeeld voor rolstoelgebruikers soms onneembare hindernissen. Dat kan in een vergrijzende samenleving een steeds groter probleem worden.”
Lees ook:
- OV Ombudsman vraagt compensatie voor niet gebruikte abonnementen
- Nieuwe dienstregelingen: minder OV-aanbod, meer elektrische bussen
- OV Ombudsman: denk in 2021 ook aan andere problemen dan corona
- ‘Duidelijkere regelgeving is grote stap naar toegankelijker OV’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Dat de onbudsman ov dit aangeeft is leuk maar niet voor de ov-bedrijven. Deze hebben al grof aan verdiensten verloren en krijgen dit niet zomaar weer terug. Als oud-buschauffeur(vòòr de corona uitbraak nog in dienst)heb ik alles bijgehouden en de passagiers aantallen zijn zò ver teruggelopen dat dit niet maar weer à la minuut beter wordt. Laten de ov-bedrijven met mate terug opschalen en goed kijken of het wel direct noodzakelijk is. Ik geloof hier niet in.