Bus Rapid Transit: hoe de bus weer sexy wordt

Mercedes-Benz-Future-Bus-Daimler op Zuidtangent

Honderd jaar geleden won de bus snel aan populariteit in Nederland. Ligt er nu opnieuw een grote kans voor deze modaliteit door het concept Bus Rapid Transit (BRT)? Daardoor evenaart een bussysteem de eigenschappen van een spoorsysteem. Jan-Jelle Witte van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) beschrijft de voor- en nadelen in dit blog.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

1 reactie op “Bus Rapid Transit: hoe de bus weer sexy wordt”

Pat Rick|11.12.20|12:57

Dit soort rapporten zijn wellicht wat beleidsmakers willen horen (“BRT kan alles voor weinig geld”), maar niet wat ze moeten horen. Daarom helpt dit juist niet. Reizigers willen snel en hoogfrequent over langere afstanden worden vervoerd. BRT kan metro niet vervangen (te langzaam, te weinig capaciteit), maar wel vanaf de OV-hubs via busbanen de reiziger naar hun last-mile oplossing vervoeren. Heeft KiM wel eens gekeken hoe NY, London, Parijs of Singapore dit doen?